جانوران در سیرک روسیه و ایران

© Sputnik / Ramil Sitdikovبوسه زرافه و رام کننده در سیرک ساکولنیکی مسکو
بوسه زرافه و رام کننده در سیرک ساکولنیکی مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استفاده از جانوران وحشی در سیرک ایران ممنوع است.

مدافعان جانوران در سراسر روسیه تظاهراتی  بر علیه استفاده از جانوران  در سیرک برپا کردند.

 در این روزها،  فعالان 170 شهر  روسیه و 10 کشور  خارجه نزدیک  میتینگ  و تظاهراتی بر علیه استفاده از جانوران در سیرک برپا کردند. به عقیده  فعالان این  اقدام نمایشی، «  صنعت فوق العاده خشن سیرک  که بطور  معجزه آوری  از  زمان روم باستان حفظ شده است »  بتدریج به پایان عمر خود نزدیک می شود.  استفاده از جانوران  در سیرک در سراسر اروپا ممنوع شده است و در اکثر کشورهای  آمریکای جنوبی  و نیمی از ایالات  آمریکا  استفاده از جانوران در سیرک ممنوع اعلام شده است.  در روسیه،  کارمندان سابق سیرک از خاندان  رام کنندگان  جانوران  و شخصیت های مشهوری  که  در برنامه های تلویزیونی سیرکی شرکت داشتند هر چه بیشتر  به عدم استفاده از جانوران در سیرک فرا می خوانند.

 ایرینا نوژیلووا  سازماندهنده  تظاهرات  در مسکو و رئیس  مرکز دفاع از حقوق جانوران «  ویتا» گفت: تظاهرات در نزدیکی سیرک  واقع در خیابان « ورنادسکی»  خیلی خوب برگزار شد، هر چند مقامات شهر مسکو  بیش از ده بار  درخواست  فعالان در برگزاری  تظاهرات  در جا و زمان  و به تعداد درخواست شده را رد کردند.  به گفته وی، تظاهرات در 107 شهر روسیه  و 11 کشور  برگزار شد: «  انتظار نداشتیم  تعداد طرفداران این ایده آنقدر زیاد باشد».

 مدافعان حقوق جانوران تظاهرات  را به مناسبت روز بین المللی سیرک که 16 ماه آوریل  جشن گرفته می شود و  سالگرد  انتشار  کلیپ ویدئویی  جنجالی از پشت صحنه  سیرک پطربورگ  در خیابان « فواره» برگزار کردند. این ویدئو سه سال پیش جنجال زیادی به پا کرد.

ایرینا نووژیلووا گفت: « در سراسر جهان  استفاده از جانوران در سیرک  به پایان رسیده است.  محبوبیت  سیرک هایی که جانوران در آنها نقش بازی می کنند  افت کرده است.  رام کنندگان جانوران  بارها در صحبت های خود به این موضوع اشاره کرده اند.  سیرک باید بدون جانوران باشد.  در سیرک از همان دوران کودکی جانور را  مجبور به فرمانبرداری می کنند و  حس  و غریزه  دفاع را در جانور خفه می شود».

به گفته مدافعان حقوق جانوران  در سراسر جهان  سیرک هایی که در آنها از جانوران استفاده می شود را « نابهنجاری تاریخی در حال مرگ» می نامند.  استفاده از جانوران  در  نمایش ها  در بسیاری از کشورهای اروپا و 22 ایالت آمریکا  و در آمریکای  مرکزی و جنوبی  و در  کشورهای آسیایی — هند، چین، تایوان و سنگاپور  و اسرائیل ممنوع است.  طی سال گذشته  استفاده از جانوران وحشی  در سیرک  در ایران، ایتالیا  و 50 شهر  آلمان، 10 شهر  لهستان و 300 شهر اسپانیا  ممنوع شده است. در اسکاتلند، 98 درصد  پرسش شدگان از ممنوعیت استفاده از جانوران  در سیرک ها حمایت کردند. در  لتونی  کمیته های دولتی ممنوعیت استفاده از جانوران در سیرک را مطرح کردند. گروه سیرک آمریکایی The Ringling Brothers and Barnum & Bailey

به درخواست تماشاچیان  برنامه هایی که فیل ها در آنها هنرنمایی می کردند را لغو  کرد.  در شهر « تامپِره»  فنلاند  یگانه  سیرک  دلفین ها بسته شد.

در روسیه نیز  زیاد در باره  ضرورت  ممنوعیت استفاده از جانوران در سیرک صحبت می شود.  کارمندان سیرک نیز در این اواخر به آنها پیوسته اند. آرتیست های مردمی  روسیه — افراد مشهوری مانند سرگی  سِرِدا  رئیس انجمن  دامپزشکان روسیه، یوری کوکلاچِف  پزشک ارشد  سابق تئاتر  گربه ها  و نیکلای لوگینوف و تِرِزا  دورووا-  از خاندان  مشهور سیرک بازان  که  حرفه رام کننده را ترک کرد-  از ایده ممنوعیت استفاده از جانوران در سیرک حمایت کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала