شروع دوباره قایقرانی در دریاچه ارومیه، پس از ۴ سال

© NASA . Earth Observatory /  مراجعه به بانک تصاویر Озеро Урмия на Армянском нагорье в Иране
Озеро Урмия на Армянском нагорье в Иране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: به دنبال بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه، دو فروند از قایق های گشت و کنترل پارک ملی دریاچه ارومیه بعد از چهار سال به آب انداخته شد.

به گزارش سلامت نیوز، ایرنا نوشت: بهزاد شیرپنجه روز دوشنبه افزود: در نتیجه این اقدام مسیر پنج ساعته بندر گلمان خانه تا جزیره كبودان در عرض 45 دقیقه طی شد.

وی اظهار كرد: قبلا به علت باتلاقی بودن، این مسیر با ماشین های كمك دار طی می شد.

شیرپنجه بیان كرد: هم اكنون به علت بارش های مكرر و نیز رهاسازی حق آبه دریاچه ارومیه، وضعیت مطلوبی بر دریاچه حاكم است. هم اكنون با بالا آمدن آب دریاچه ارومیه به راحتی تردد توسط قایق ها در جاده شهید كلانتری، كاظم داشی و جزیره اردو شاهی انجام می شود.

وی بیان كرد: بخش غربی دریاچه نیز دارای آب شده و محل زیست فلامینگوها نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

پارك ملی دریاچه ارومیه داری 5700 كیلومتر وسعت است كه با بیش از 102 جزیره یكی از زیستگاه های مهم اتواع خزندگان، پرندگان، قوچ و میش و گوزن زرد محسوب می شود.

از 18 سال گذشته این پارك ملی رو به خشك شدن رفته است. روند احیای آن از دو سال قبل با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید به صورت جدی آغاز شده است.

در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوكان، زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع 650 میلیون متر مكعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده و شرایط دریاچه با ورود 1.5 میلیارد متر مكعب آب بهبود یافته است.

دریاچه ارومیه از 20 سال پیش با روند كاهش میزان آب و سطح تراز رو به رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و 41 سانتیمتر نسبت به حداكثر سطح تراز كاهش یافته است.

تراز دریاچه ارومیه در آخرین اندازه گیری صورت گرفته به 1270.85 متر رسیده كه 16 سانتیمتر بیشتر از سال گذشته است.

افزایش دو رقمی تراز آبی دریاچه ارومیه در این موقع از سال در 12 سال گذشته بی سابقه بوده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала