سهم نمایندگان زن در مجلس ایران

© REUTERS / Yalda Moayeriیکی از خیابان های تهران
یکی از خیابان های تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان زن در مجلس، تصمیمات سیاسی مهمی را اتخاذ می کنند.

 تا کنون  در تاریخ جمهوری اسلامی ایران  چنین اتفاقی نیفتاده بود که تعداد رکورد زنان  به عنوان نمایندگان مجلس انتخاب شوند.

 مطابق با  اطلاعات اولیه،  20  زن  از کرسی های  نمایندگی برخوردار شدند.  بدین ترتیب در  مجلس ایران  تعداد نمایندگان زن بیش از دوره های قبلی است. رکورد قبلی  به انتخابات  سال 2012 مجلس تعلق داشت که در آن زمان 9 زن به عنوان نماینده مجلس انتخاب شدند.  در مجلس کنونی تعداد زنان بیشتر است.

عماد آبشناس  سردبیر  روزنامه  «ایران پرس»  در مصاحبه با خبرنگار « سپوتنیک پرشین» در این خصوص اظهار نظر نمود.

  زنان نماینده مجلس، تصمیمات  سیاسی  مهمی را اتخاذ می کنند  و مسئولیت آنها را به عهده می گیرند. پروانه سلحشور اصلاح طلب و  نماینده جدید مجلس ایران گفت: « زنان ایرانی  خواهان  تغییرات هستند.  ما خواهان آن هستیم که از حق رأی مساوی با  مردان در جامعه برخوردار  باشیم و منتها تلاش خود را به کار خواهیم برد تا به تبعیض پایان بدهیم.  ما  خودمان باید تصمیم بگیریم در انتخابات شرکت کنیم  و یا  حتی  حجاب را رعایت کنیم یا نه».

 شایان ذکر است که برای اولین بار  در ایران  همزمان با  انتخابات مجلس،  انتخابات شورای خبرگان نیز  برگزار شد که از سال 1979  فقط از  نمایندگان مرد تشکیل شده است.  تقاضای  16 زن  برای شرکت در انتخابات  شورای خبرگان  رد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала