گزارش و تحلیل

ایران خود را به اروپا برد

© AP Photo / Ebrahim Norooziایران خود را به اروپا برد
ایران خود را به اروپا برد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز دوشنبه تور پنج روزه ی اروپایی رئیس جمهور ایران حسن روحانی آغاز شد که در پی حل و فصل لغو محدودیت های همکاری اقتصادی – تجاری تهران با جهان خارج است.

پس از آنکه رئیس دیپلماسی اتحادیه ی اروپا فدریکا موگرنی و وزیر امور خارجه ی ایران محمد جواد ظریف بیانیه های مشترک خود را در خصوص اتمام دوره ی ده ساله ی تحریم ها اعلام کردند ، اولین نتایج عملی آغاز ماه عسل در ارتباطات تهران با غرب پیش روی رئیس جمهور روحانی و رهبران کشورهای اتحادیه ی اروپا قرار گرفت.
انتظار برای گرم شدن هر چه سریعتر ارتباطات سیاسی و همکاری های تجاری بین مخالفین پیشین ، توجهات را به سفر حسن روحانی جلب کرده است. این حقیقت که هیاتی شامل 120 نفر که در ساختار آن اعضای مهم دولتی و روسای شرکت های برجسته حسن روحانی را همراهی می کنند، قاطعیت رهبر ایران را برای دست یافتن به حداکثر سود از معاهده ی هسته ای تاریخی در مدت زمان کوتاه نشان می دهد.
این امر نیز مهم و قابل توجه است که اولین کشور اتحادیه اروپا که پذیرای حسن روحانی رئیس جمهور ایران شد ایتالیا بود.
همانطور که اسپوتنیک پیشتر شرح داد ، نتیجه ی اصلی سفر رئیس جمهور روحانی به رم بسته ای از 17 توافق بود (مبلغ کلی معاهدات تقریبا 17 میلیارد یورو است)
ایگور پلیچاری ، پروفسور دانشگاه LUISS رم در مصاحبه ای با روزنامه ی روسی " کامرسانت" می گوید: " ایتالیا از ارتباطات تنگاتنگی با ایران به ویژه ی در زمینه ی انرژی برخوردار بود. نزدیکی کنونی طرفین به واسطه ی رفتار مصالحه آمیزی است که رم در زمینه ی برنامه ی هسته ای ایران داشت و سعی کرد نقش واسطه را بین تهران و غرب بازی کند. این موضع در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه ی اروپا بسیار نزدیک به روسیه است ، سایر کشورها رم را به موضع نرم در ارتباط با تهران متهم می کردند. "
قابل ذکر است که در واقع در رم رئیس جمهور روحانی بیانیه ی سیاسی مهمی را انجام داد که به ارتباط تهران با شریک به نسبت دشوار ترازاتحادیه ی اروپا یعنی آمریکا اشاره دارد کشوری که تنها بخشی از تحریم ها را لغو کرده است. رئیس جمهور روحانی بیان داشت: " ارتباطات دیپلماسی بین تهران و واشنگتن وجود ندارد. اما این مزاحم پیشرفت ارتباطات تجاری نیست. ایران مانع تراشی نمی کند که شرکت های آمریکایی در کشور ما سرمایه گذاری کرده و با تکنولوژی های امروزی خود به بازار ما بیایند. "
سفر رهبر ایران به فرانسه و دیدار با رئیس جمهور فرانسوا اولاند ، برای توسعه ی حمله ی دیپلماسی تهران به جبهه ی اروپایی طراحی شده است. حادثه ی اصلی ، معامله با شرکت هواپیمایی ایرباس و ارسال 114 هواپیمای مسافربری به تهران است. بدین ترتیب حمل و نقل هوایی ایران که در حال حاضر پارکینگی از قطعات فرسوده و از کار افتاده ی هواپیماهاست ، در آینده ای نزدیک "بال های فرانسوی" امروزی خواهد داشت. ضمنا بازگشت کارخانجات اتومبیل سازی پژو و رنوی فرانسوی به بازار ایران برنامه ریزی شده و امکان اجرای پروژه های مشترک با شرکت خودروسازی ایرانی بررسی می گردد.
به گفته ی الگ آکولینیچف، کارشناس مستقل خاور میانه که پیشتر ریاست شورای کاری روسیه و ایران را برعهده داشت، سفر رئیس جمهور روحانی به اروپا و امضا و آماده سازی برای امضای قراردادهای میلیاردی سیگنالی برای تجارت روسی است: برای رفتن به بازار ایران باید در شرایط رقابت های دشوار اقدام نماید.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала