گزارش و تحلیل

خط لوله ی گاز ساخت ایران و ایتالیا

© AFP 2023 / Tiziana Fabiخط لوله ی گاز ساخت ایران و ایتالیا
خط لوله ی گاز ساخت ایران و ایتالیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفده میلیارد یورو. در واقع ایران و ایتالیا توافق های دوجانبه ای را در جریان دیدار رئیس جمهور ایران حسن روحانی به روم در روز دوشنبه به این میزان امضاء کرده اند.

توافق با شرکت های ایتالیایی به انرژی و زیر ساخت ها مربوط می شود.
از جمله ، شرکت خدمات نفتی ایتالیایی Saipem که " جریان شمالی 1" و " جریان آبی" را ساخته است ،پروتکل مربوط به مقاصد و اهداف Parsian Oil & Gas Development Co (شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان) در ارتباط با پروژه های بزرگ نفت و گاز در ایران را امضاء کرد. Saipem که Eni و صندوق دولتی FSI ایتالیایی را کنترل می کند ، به بازسازی و توسعه ی پالایشگاه در شیراز و تبریز در جنوب ایران می پردازد. اما قرارداد اصلی توافق Saipem با شرکت ملی گاز و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در خصوص ساخت خط لوله ی گاز به طول 1.8 هزار کیلومتر و به مبلغ کلی 5 میلیارد دلار است.
امید شکری کله سر ، کارشناس مستقل مسائل نفت و گاز و دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه یالوا (ترکیه) در مصاحبه ای با مارینا الشعلان خبرنگار رادیو اسپوتنیک پروژه ی مذکور را هم از لحاظ سیاسی و هم اقتصادی برای کشورها مفید و مهم قلمداد نمود. از یک طرف ، از سرگیری و فعال شدن ارتباطات تجاری و شراکتی پیش از تحریم ها با کشورهای اروپایی و از طرف دیگر چشم انداز طولانی مدت یعنی امکان و قابلیتی برای ایران به منظور تصاحب جایگاه شایسته در بازار گاز جهانی در واقعیت های جدید و پس از تحریم هاست. امید شکری کله سر می گوید:


این کارشناس خاطر نشان نمود که استقرار خط لوله گاز از طریق محدوده ترکیه در اقتصاد این کشور هیچ تاثیری ندارد. تجارت تجارت است. آقای شکری کله سر می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала