گزارش و تحلیل

احتمال همکاری ایران و برزیل حتی در محصولات حلال

© AFP 2023 / Philippe Huguenاحتمال همکاری ایران و برزیل حتی در محصولات حلال
احتمال همکاری ایران و برزیل حتی در محصولات حلال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لغو تحریم های علیه ایران یک شبه درها را برای ایجاد همکاری اقتصادی – تجاری سازنده با جمهوری اسلامی ایران برای سایر کشورها می گشاید.

و برزیل به عنوان عضو گروه بریکس ، و کشوری که ایران به آن توجه ویژه دارد می تواند برای بدست آوردن جایگاه خود در بازار ایران رقابت نماید.
همانطور که پیشتر رادیو اسپوتنیک اطلاع داد ، وزیر توسعه ، صنایع و تجارت خارجی برزیل آرماندو مونتیرو اعلام کرده است که لغو تحریم های اروپایی و آمریکایی از ایران باعث می شود که برزیل تبادلات تجاری خود را با این کشور خاور میانه در 5 سال آینده سه برابر افزایش دهد.
پاییز سال 2015 در زمینه ی اجرای برجام ، هیات بلند پایه ای از برزیل میهمان مقامات در تهران بودند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار با آقای مونتیرو بیان داشت که بسط و گسترش ارتباطات با برزیل ، یکی از اولویت های سیاست خارجی ایران است.
دراین زمان که تحریم ها از ایران لغو شده است، در چه زمینه هایی از همکاری اقتصادی باید منتظر رشد بود ؟
رضا مقدسی ، سردبیر سابق خبرگزاری ایرانی مهرنیوز ، کارشناس و تحلیل گر مسائل خاور میانه در مصاحبه ای با مارینا الشعلان در این رابطه می گوید:


همانطور که این کارشناس خاطر نشان نمود ، برزیل در کنار روسیه ، هند و چین در گروه بریکس جای دارد و ایران برای همکاری با این گروه توجه ویژه ای ابراز می دارد. و زمینه هایی که می توانند به اولویت همکاری با برزیل تبدیل شوند ، انرژی (استخراج و حفاری چاه های نفتی) از جمله صادارت توربین های گازی و گاز مایع ایرانی به برزیل، صنایع هوایی (امکان ایجاد تولید مشترک هواپیماها) ، تبادل اطلاعات و آموزش متخصصین است. رضا مقدسی می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала