گزارش و تحلیل

انتقاد بی اساس اردوغان از ایران

© AFP 2023 / Adem Altanرجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان  رئیس جمهور  ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان ایرانی، اعلامیه اردوغان خطاب به ایران را بی اساس و دروغ نامیدند.

رئیس جمهور ترکیه  خونسردی خود را از دست داده است. رجب طیب اردوغان  روز یکشنبه، ایران را مورد انتقاد شدید قرار داد و اعلام کرد  که مقامات جمهوری اسلامی ایران  به خاطر«  اعتقادات مذهبی محدود خود» از رژیم  بشار اسد رئیس جمهور سوریه  حمایت می کنند و  این امر به عقیده  رئیس جمهور ترکیه گویا باعث تشدید درگیری سوریه می شود.

اردوغان  در  مصاحبه با تلویزیون  ترکیه گفت: «  اگر ایران  به خاطر  اعتقادات  مذهبی  خود  از اسد حمایت نمی کرد، امروز  مسأله سوریه اصلا مطرح نبود».

 اما  کارشناسان ایرانی،  اعلامیه  رئیس جمهور  ترکیه خطاب به ایران را کاملا بی اساس و دروغ نامیدند، زیرا سهم ایران در مبارزه با  تروریسم  و  خطرات  ناشی از  «داعش»  در منطقه و به ویژه در سوریه  از جمله همکاری تنگاتنگ  با روسیه آشکار  و  مهم است.

 ایران نه به خاطر نزدیکی مذهبی، بلکه به خاطر  تأمین امنیت در  منطقه  و  نجات مردم  آن کشور از  خطراتی که از طرف  تروریست های  گروهبندی «داعش»  ناشی می شود و دیگر تهدیدات، از رئیس جمهور بشار اسد حمایت می کند.

عماد آبشناس  کارشناس دائمی  « سپوتنیک پرشین»  و  سر دبیر  روزنامه ایرانی « ایران —پرس»  در این خصوص اظهار نظر نمود.

رضا مقدسی  کارشناس سیاسی ایران  و  کارشناس  در امور  خاور نزدیک،  مدیر عامل خبرگزاری مهر  در مصاحبه با مارینا الشعلان، خبرنگار « رادیو سپوتنیک» در این خصوص  نظر خود را اعلام نمود.

 کارشناسان  عقیده یکسانی در این خصوص ابراز کردند:   اعلامیه  رئیس جمهور اردوغان  در زمینه شکست  نقشه او  در اجرای سیاست نئوعثمانی  ابراز شده است.  روسیه و ایران  نقش بزرگی در این  امر ایفا کردند.  اما نکته مهم آن است که همانا  به دلیل  کمک   نظامی  خوب ایران  به ملت سوریه،  تعدادی از شهرهای سوریه  از  شر تروریستها آزاد شدند.

عماد آبشناس در این خصوص ابراز عقیده نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала