ورود واکسن آبله به برنامه واکسیناسیون ایران ضروری است

© Sputnik / Alexander Kondratyuk /  مراجعه به بانک تصاویر Медицинский работник делает укол
Медицинский работник делает укол - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فوق تخصص بیماری های اطفال، از انجام مطالعاتی خبر داد که نشان می دهد ورود واکسن آبله به برنامه واکسیناسیون کشور ضروری است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دکتر سیدعلیرضا فهیم زاد روز سه شنبه در حاشیه یازدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان در بیمارستان کودکان مفید در جمع خبرنگاران افزود: مطالعات سرولوژی(سرم شناسی) روی 560 نفر از افراد سالم نشان می دهد که 40 درصد کودکان به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده اند.
وی خاطرنشان کرد: اگر کودکی به آبله مرغان مبتلا نشود احتمال ابتلای او در بزرگسالی به این بیماری زیاد است که در آنصورت عوارض جدی در بزرگسالی شامل انسفالیت(التهاب و ورم مغز)، پنومونی(التهاب ریه) و حتی مرگ و میر را در پی خواهد داشت.
فوق تخصص بیماری های اطفال افزود: زنان باردار در صورت ابتلا به آبله مرغان در سه ماهه ابتدای بارداری دچار آسیب جنینی خواهند شد.
فهیم زاد تصریح کرد: واکسن آبله مرغان در بسیاری از کشورها استفاده می شود اما هنوز به ایران نیامده در حالیکه نیمی از کودکان ایرانی تا سن 10 سالگی آبله مرغان نمی گیرند و عوارض این بیماری در سنین بزرگسالی خطرناک است.
وی ادامه داد: اکنون گاهی واکسن آبله مرغان در مطب های خصوصی زده می شود اما باید وارد برنامه سراسری واکسیناسیون شده و در کنار آن، واکسن «ام ام آر» — MMR —(واکسن سرخک، سرخجه و اوریون) در سن یک سالگی تزریق شود.
فوق تخصص بیماری های اطفال تصریح کرد: می خواهیم به وزارت بهداشت پیشنهاد دهیم که این واکسن را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری کند زیرا با توجه به مقایسه اثربخشی با هزینه و با توجه به عوارض و مرگ و میر آبله مرغان، به نظر می رسد واکسیناسیون آبله مرغان برای همه افراد باید انجام شود.
فهیم زاد همچنین به بیماری زونا اشاره کرد و یادآور شد: 30 درصد کودکانی که به آبله مرغان مبتلا می شوند در بزرگسالی زونا می گیرند.
یازدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان از امروز(سه شنبه) در بیمارستان کودکان مفید گشایش یافت و 27 آذر ماه پایان می یابد.
در حاشیه این کنگره 9 پانل و همچنین سه کارگاه جانبی در مورد تغذیه وریدی، کودک آزاری و تکامل برگزار می شود.
از 176 مقاله ارساله شده به دبیرخانه این کنگره 87 مقاله پذیرش شده و 12 پوستر نیز در این کنگره ارائه می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала