گزارش و تحلیل

درخشش طرح های ایرانی در جشنواره لباس کازان- گفتگو با هیات اعزامی از سوی ایران

© Photo / Sonya Pouryaminدرخشش طرح های ایرانی در جشنواره لباس کازان- گفتگو با هیات اعزامی از سوی ایران
درخشش طرح های ایرانی در جشنواره لباس کازان- گفتگو با هیات اعزامی از سوی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفته گذشته کازان روسیه میزبان شرکت کنندگان نهمین «فستیوال بین المللی لباس اسلامی» بود و این جشنواره که از سوی اداره امور دینی مسلمانان تاتارستان، اتحادیه زنان مسلمان این جمهوری و فدراسیون روسیه برگزار گردید.

طراحان ایرانی براساس رای هیات داوران این جشنواره که خانم فاطمه جعفری ازایران نیز درآن عضویت داشت به عنوان برگزیدگان این جشنواره معرفی شده و طراحان ایرانی جایزه «لباس ملکه»، «اصالت ملی لباس» و«سبک لباس زن شرقی» را دریافت کردند. در این جشنواره در مجموع 250 طرح پوشش ولباس توسط شرکت کنندگان ازکشورهای مختلف وهمچنین مناطق وجمهوری های فدراسیون روسیه عرضه گردید. در این خصوص خبرگزاری اسپوتنیک با هیات ایرانی شرکت کننده در این جشنواره پرداخت.

- سونیا پوریامین، دبیرکارگروه شورای راهبردی بین الملل مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال چگونگی حضور هیات ایرانی در جشنواره لباس اسلامی کازان گفت:
شورای راهبردی بین الملل کارگروه ساماندهی مد و لباس در بخش بین الملل سعی دارد تا در صورت امکان در برخی از جشنواره های بین المللی را شرکت نمایید تا مقوله مد اسلامی ایران را به نوعی در دنیا مطرح نمایید. در همین راستا من شهریور ماه سفری به مسکو داشتم و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بنا شد تا جشنواره هایی که مرتبط با پوشش اسلامی است، شناسایی شود تا ما در آن شرکت نماییم. به این ترتیب به ما خبر داده شد که در کازان روسیه چنین جشنواره ای با عنوان «زن مسلمان- مد اسلامی» برگزار خواهد شد. بنابراین سه بانوی ایرانی با 35 دست لباس در قابل مجموعه «مد ایرانی، طراح ایرانی» در این جشنواره شرکت نمودند. بسیاری از طراحان مختلف از استانهای گوناگون روسیه نیز در این جشنواره حضور داشتند و کشور ایران و البته امارات هم شرکت نمودند. به عقیده من تنوع لباسها در این جشنواره کم و مشابه هم بود، و گروه ایرانی با مجموعه ای که ارائه داد بسیار مورد توجه قرار گرفت. همانطور که می دانید مانتو اصلی ترین پوشش اسلامی بانوان ایرانی است که با توجه به علاقه خانم ها به شیک پوشی، مدلهای متنوعی از مانتو در ایران وجود دارد. ما نیز تلاش نمودیم تا بخشی از این مدلهایی که توسط ایرانی ها طراحی شده بود را به این جشنواره بیاوریم و به نمایش بگذاریم.

- مینو پدرام، طراح لباس ومدرس دانشگاه الزهرا، کارشناس بنیاد ملی لباس وارائه کننده کلکسیون «طراحان دندی» در گفتگو با اسپوتنیک گفت:
من به عنوان کارشناس از طرف جناب آقای قبادی دبیر ساماندهی مد و لباس به کشور روسیه اعزام شدم. به عقیده من حضور ایران در این جشنواره نقطه عطفی در صنعت مد و لباس کشور بود و در واقع اولین گام در عرصه بین المللی مد و لباس ایرانی به شمار می آید که به نوبه خود به نظر خوب و موفقیت آمیز می آید. اگرچه دیگر طراحانی که از خود کشور روسیه حضور داشتند با طرحها و لباس های زیبایی شرکت کرده بودند، اما اکثرا طرح و قالب یکسان داشته و تنوع و تغییرات محدودی را ایجاد کرده بودند. لباسهای طراحان ایرانی بسیار متنوع تر و در عین کار کربردی تر و به مد امروزی نزدیکتر بود. ما تلاش کردیم تا با بهره گیری از الگوها و موتیف های اصیل ایرانی هنر زیبای اسلامی ایرانی را به نمایش بگذاریم که انصافا تمام طرح ها منحصر به فرد و متفاوت بود. مهمترین دستاورد این جشنواره اطمینان از توانایی های ایران برای ارائه طرح های بومی در صنعت مد جهانی است. ویژگی منحصر به فرد مانتوهای ایرانی در آن است که خانم های غیر مسلمان نیز می توانند از آن استفاده نمایند، و البته این چیزی بود که حتی در میان مهمانان این جشنواره نیز احساس شد و حتی پیشنهاد برگزاری یکسری کارگاه آموزشی از سوی طراحان ایرانی را داشتند. امیدوارم با حمایت و پشتیبانی لازم این عرصه پیشرفت و توسعه یابد، چراکه با توسعه صنعت مد و لباس می توان فرهنگ ایران را نیز معرفی و صادر نمود، و البته اهمیت آن در حوزه تجارت و اقتصاد نیز جای خود دارد.

- همراز دیده خانی، کارشناس طراحی لباس درباره مقایسه طرحعای ارائه شده در جشنواره لباس کازان گفت:
من به صورت تخصصی طراح سبک کاشی کاری مسجد شاه اصفهان و کاشی کاری دوره صفویه هستم. حضور لباسهایی با طرح کاشی کاری در کنار سایر طرح ها باعث شد تا یک مجموعه بسیار زیبا و منحصر به فرد در این نمایشگاه ارائه گردد. در خصوص لباسهای سبک تاتار که از سوی روسیه ارائه شد باید بگویم، علی رغم زیبایی، دارای الگوی اولیه مشابه هم یعنی پیراهنی بلند با آستین بلند هستند که در نهایت در رنگ و برخی زیورآلات از یکدیگر متفاوت می شوند. اما مانتوهای ایرانی در پارچه، برش، رنگ، زیورآلات و سایر اجزاء دارای تنوع است که همین امر منجر به استقبال چشمگیر از طرحهای ایرانی شد. مانتوهای ایرانی می تواند بازار بسیار خوبی در روسیه داشته باشد در صورتیکه امکان عرضه و همچنین حمایتهای لازم از آن صورت بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала