هشدار نسبت به چاق شدن نیروهای نظامی کشور ایران

© AP Photo / Vahid SalemiIran
Iran - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با هشدار نسبت به چاق شدن نیروهای نظامی کشور از جمله بیش از یک میلیون سرباز از رونمایی سند ملی چاقی ایران خبر داد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از تسنیم، دکتر شهرام علمداری در نشست خبری پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی که 25 الی 27 آذر برگزار می‌شود، اظهار داشت: مهمترین محور این کنگره در خصوص بحث چاقی کودکان و همچنین مدیریت استراتژی نقشه علمی چاقی در ایران است.

وی ادامه داد: بر این اساس الگوی تدوین علمی چاقی تهیه و در این کنگره رونمایی می‌شود. به هر حال چاقی یک روند سماتیک و پیچیده است و بسیاری از بیماری‌ها نشأت گرفته از چاقی هستند.

دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران تصریح کرد: بنابراین در حوزه چاقی در دنیا و عرصه‌های بین‌المللی رسانه‌ها در تبلیغات بسیاری درباره مواد غذایی رنگارنگ و همچنین دستگاه‌های ورزشی و لاغری فعالیت‌های گسترده‌ای دارند.بر حسب آن نیز باید در حوزه مالیات و مسائل اقتصادی روند چاقی را به خوبی مشاهده کرد زیرا به جز وزارتخانه‌هایی مانند بهداشت 10 وزارتخانه و سازمان دیگر در ایران در حوزه چاقی دخیل هستند.

علمداری در ادامه عنوان کرد: مثلاً در روند چاقی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی در حوزه مهدکودک‌ها، وزارت رفاه در حوزه بیمه‌ها، وزارت ورزش و وزارت صنعت در حوزه صنایع غذایی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی گفت: همچنین موضوع چاقی به ستاد کل نیروهای مسلح نیز مربوط می‌شود زیرا ما هم‌اکنون حدود 1.5 میلیون سرباز داریم بنابراین این سربازها و خانواده‌های نیروهای مسلح در معرض چاقی قرار دارند و باعث می‌شود نیروهای مسلح دچار رخوت شود به طوری که در آمریکا، انگلستان و اسکاتلند روند چاقی در نیروهای مسلح به یک بحث امنیتی — ملی تبدیل شده است.

دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران ادامه داد: چاقی عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان و فشار خون است و یکی از مهمترین عوامل دیابت به حساب می‌آید. بنابراین باید در برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های کشور موضوع چاقی به یک موضوع ملی تبدیل شود.

علمداری در ادامه عنوان کرد: بر اساس نقشه علمی و سیاستگذاری در حوزه چاقی باید از روند چاقی از دوران بارداری شروع کرد به طوری که سازمان بهداشت جهانی تاکید داشته است که جلوگیری از چاقی باید از دوران بارداری شروع شود زیرا در این دوران است که ذائقه جنین و در دوران نوزادی و کودکی نسبت به غذاهای شیرین و پرنمک باید اصلاح شود.

وی گفت: بنابراین یکی از مهمترین برنامه‌ها در حوزه چاقی شیر مادر است و از طرفی هم باید برنامه‌های مناسبی در مهدکودک‌ها برای جلوگیری از چاقی بچه‌ها صورت پذیرد.

دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران در خاتمه خاطر نشان کرد: هم‌اکنون 47 درصد مردان و 50 درصد خانم‌های شهری دچار اضافه وزن هستند که این آمار در بچه‌ها 15 درصد است و در مجموع 25 میلیون ایرانی دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با تمرکز بر کودکان و نوجوانان و تکیه بر ورزش و تغذیه به عنوان عوامل پیشگیری در تاریخ 25 الی 27 آذر در مرکز همایش‌های بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала