گروه خونی ABمنفی کمیاب ترین گروه خونی در ایران

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر A donor gives blood at the Blood Center
A donor gives blood at the Blood Center - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت : گروه خونی ABمنفی کمیاب ترین گروه خونی در کشور است و نزدیک به یک درصد از گروه های خونی در کشور را تشکیل می دهد.

خبرگزرای اسپوتنیک به نقل از ایرنا،90درصد از جمعیت ایران دارای گروه های خونی مثبت و 10درصد نیز دارای گروه های خونی منفی هستند.
وی خاطر نشان کرد:در بین گروهای خونی منفی در کشورO منفی چهاردرصد ،Aمنفی 3درصد ،B منفی 2درصد و AB منفی نزدیک به یک درصد است.

ذخیره گروه های خونی درسطح کشور مطلوب است
حاجی بیگی گفت:در حال حاضر ذخیره سازی گروه های خونی در کشور در حد مطلوب است و پاسخگوی نیازهای مراکز درمانی و بیمارستان هاست و در شرایط عادی برای تامین خون مورد نیاز این مراکز مشکلی نداریم.
سخنگوی سازمان انتقال خون در پاسخ به اینکه در روزهای اخیر برخی از اهداکنندگان پیامک هایی مبنی درخواست و نیاز به اهدای برخی از گروه های خونی دریافت کرده اند، گفت: برحسب اتفاق در برخی از موارد به علت مصرف زیاد یا مراجعه نکردن برخی از گروه های خونی خاص نیاز و کمبودی به یک گروه خونی خاص احساس می شود که در این زمان ها با توجه به اطلاعات موجود اهداکنندگان از آنها خواسته می شود که برای اهدای خون خود با سازمان انتقال خون همکاری کنند.
وی به افرادی که دارای گروه های خونی منفی هستند توصیه کرد به دلیل اینکه گروه های خونی منفی درصد کمی از جامعه را به خود اختصاص می دهند ،این افراد، کسانی که در بستگان ،دوستان و آشنایان دارای گروه خونی منفی مشابه خودشان هستند را شناسایی کنند تا در صورت نیاز با دسترس بودن آنها بتوان از این گروه های خونی استفاده کرد.

آمار اهدای خون در امسال خوب است
حاجی بیگی گفت:با توجه به اجرای موفق طرح نذر خون در ماه محرم و صفر آمار اهدای خون در سالجاری نسبت به سال گذشته خوب بود.
وی افزود:در سال گذشته در سطح کشور نزدیک به 2میلیون 100هزار نفر خون اهدا کردند در حالیکه در سالجاری تنها در هشت ماهه یک میلیون و 426 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.
سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد:همچنین در سالجاری آمار توزیع فرآورده های خونی در مراکز درمانی و بیمارستانی نیز 5درصد افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: فرهنگ اهدای خون در ایران به دلیل اعتقادات مذهبی و همچنین بعد از جنگ تحمیلی نهادینه شده است و مردم نوع دوست ایران همیشه با اهدای خون خود یاری گر سازمان انتقال خون و نجاب بخش بیماران نیازمند به خون بودند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала