فاجعه بیمارستان "اصفهان"/ بررسی ابهامات پرونده

اشتراک
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اتفاق رخ داده در بیمارستان خمینی‌شهر اصفهان را فاجعه خواند و از تعلیق پزشک و پرستار متخلف این پرونده خبر داد.

خبرگزرای اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دکتر علی فتاحی رباره حادثه پزشکی اصفهان که بخیه‌های چانه کودکی به دلیل عدم تمکن مالی خانواده در پرداخت هزینه بخیه، کشیده شد، گفت: این موضوع حادثه نیست، فاجعه‌ای است که فکر می‌کنم به دلیل کم اندیشی و بی‌خردی کادر درمان اتفاق افتاده است؛ آنهم در بیمارستان دولتی.
وی افزود: حتی در بیمارستان خصوصی هم پزشک در درمانگاه و اورژانس هیچ رابطه مالی با بیمار ندارد. در این فاجعه نیز این موضوع جزو ابهامات قضیه است. از طرف دیگر این موضوع درسی می‌شود تا به سمتی حرکت کنیم که رابطه مالی بیمار با موسسات پزشکی، مطب‌ها و پزشک قطع شود. باید به سمت بیمه‌هایی رویم که آنچنان قوی باشند تا رابطه مالی بیمار با موسسات پزشکی را قطع کنند.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: هیچ موسسه‌ای حق ندارد، بیمار اورژانسی را به دلیل نداشتن پول نپذیرفته و خدمتی به وی ارائه ندهد؛ هرچند که اورژانس تعریف خاص خود را دارد اما از دید خانواده بیمار، شکاف چانه کودک اورژانس تلقی می‌شود.
وی ادامه داد: در این موضوع که نام آن را فاجعه می‌گذارم تنها ابهام آن است که چه کسی دستور این فاجعه را داده است؛ پزشک، پرستار یا مسئول فنی؟ درصد نقش آنها نیز باید مشخص شود.
به گفته معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی، نظام پزشکی خمینی شهر به این جمع بندی رسیده که پزشک و پرستار باید تا زمان مشخص شدن قضیه از فعالیت تعلیق شوند. در این راستا نامه‌ای هم به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه ارسال شده است. همچنین از سوی نظام پزشکی خمینی شهر کیفرخواست صادر شده و هیئت بدوی در حال رسیدگی به موضوع است. در مجموع فعلا تصمیم به تعلیق فعالیت پزشک و پرستار است.
وی در پاسخ به سوال مبنی بر آنکه در صورت محرز شدن تخلف، حکم چه خواهد بود؟ گفت: حداقل حکمی که در این صورت صادر می‌شود محرومیت است. البته مدت محرومیت را باید قاضی نظر بدهد.
وی گفت: 10 سال است که در حوزه انتظامی مشغول فعالیتم. در تمام دوره فعالیتم، شاهد چنین فاجعه‌ای نبوده‌ام. برای اولین بار است به موضوعی برخورد می‌کنم که کاری انجام و نهایتا هم ضایع می‌شود.

فاجعه "بیمارستان خمینی‌شهر" از موارد استثناء است
فتاحی افزود: البته این موضوع از موارد استثناء است و استثناءها را نباید خیلی برجسته کرد؛ چرا که در این صورت بیماران حتی در صورت مراجعه به اورژانس‌ها هم نگران خواهند بود. این چنین مواردی نه اصل است نه فرع. از طرف دیگر سیستم‌های نظارتی در دانشگاه‌ها، دادسراها و همچنین نظام پزشکی فعالند. در این موضوع نیز از همان روز اول پیگیر‌ی‌های لازم را انجام دادیم.

انتساب فاجعه پزشکی اصفهان به طرح "تحول" بی‌انصافی است
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره برخی مباحث که بروز چنین اتفاقاتی را به طرح تحول نسبت می‌دهند، گفت: انصافا اینطور نیست. ممکن است طرح تحول ایراداتی داشته باشد اما قاطعانه باید بگوییم که در بخش بستری هزینه‌های پرداخت از جیب بیماران را کم کرده است. بروز چنین اتفاقاتی شاید به مباحث اخلاقی و رفتاری بازمی‌گردد که متاسفانه در جامعه کمرنگ شده‌اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала