گزارش و تحلیل

سفر مهم پوتین به ایران

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leaderسفر مهم پوتین به ایران
سفر مهم پوتین به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین ، بیست و سه نوامبر به ایران سفر کرد.

وی در تهران در اجلاس سران کشورهای صادرکننده ی گاز حضور داشت. اما شاید اصلی ترین مسئله،  دیدار و گفتگوی رئیس جمهور روسیه با رهبر معظم ایران آیت الله خامنه ای و رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران حسن روحانی باشد.  مسائل مهم استراتژیکی حل و فصل بحران سوریه و ارتباطات دو جانبه در سطح عالی بحث و بررسی شدند. اهمیت سفر رهبر روسیه به ایران در چیست؟ شرق شناس و  تحلیل گر سیاسی ولادیمیر ساژین در اینباره می گوید:

با توجه به اهمیت سفر رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین فراتر از چهارچوب موضوع اگرچه مهم یعنی گاز بود.  امروز سوریه و مبارزه با تروریست های اسلام گرای بین المللی در مرکز سیاست منطقه ای و جهانی قرار دارند. و همانطور که روشن است هم روسیه و هم ایران در اینجا نقش اصلی را ایفا می کنند. دو کشور اقدامات جنگی فعالی علیه تروریست ها در سوریه ترتیب می دهند ، روسیه در هوا و ایران در زمین.

ساژین ادامه می دهد: علی رغم اینکه مسکو و تهران طرفدار رژیم رئیس جمهور بشار اسد بوده و در بسیاری از مسائل در ارتباط با سوریه دیدگاه های نزدیکی دارند ، تفاوت های ظریف و خاصی در مواضعشان مشاهده می شود. به عقیده ی تحلیل گران ، این امر به منافع استراتژیک دو کشور در سوریه مرتبط است. از اینجا تفاوت در درک و فهم ماهیت آینده رژیم سوریه پدید می آید. روسیه می خواهد که دولت سکولار با برابری تمامی ادیان و گروه های قومیتی ببیند. ایران به همکاری با سوریه در شکل گیری ساختار دولتی اصرار دارد که منافع شیعیان و سایر اقلیت های مذهبی در مقایسه با اکثریت سنی حفظ شود. در واقع به ایران این شانس را می دهد که مواضع سیاسی و نظامی خود را در سوریه تقویت کرده و کنترل بر گروهک شیعه لبنانی یعنی حزب الله را ادامه دهد و به تهران این امکان را می دهد که بر روند های ایجاد شده در منطقه در واقع بر اوضاع لبنان و بحران فلسطین و اسرائیل  تاثیر جدی بگذارد.

قابل درک است که بشار اسد می تواند این امر را ضمانت کند. وی همانند پدرش حافظ ، متحد استراتژیک ایران طی مدت زمان طولانی است. بنابراین آینده ی رئیس جمهور کنونی سوریه قطعنا از مسکو و تهران به چشم می خورد. ایران به حفظ اسد به عنوان رئیس دولت اصرار دارد.

روسیه از جانب خود همانطور که رسانه ها گواهی می دهند در ارتباط با اسد آماده است که طی شرایط حفظ دولت سوریه و شکل گیری ائتلاف موقت دولت از طرفداران اسد و مخالفینش در عوض جایگزینی تروریسم ، سازش نماید.

به نظر می رسد که رئیس جمهور پوتین در تهران نقطه نظر روسیه را برای حل بحران سوریه پیش کشیده و به میزبان عالی رتبه ی خود پیشنهاد داد که از نظر مسکو حمایت نماید.

با توجه به تمامی بدیهیات ، مسائل مبارزه ی مشترک با "داعش" در مذاکرات تهران بحث و بررسی شدند. رئیس جمهور پوتین گفت: هماهنگی برای مبارزه با تروریسم را ادامه می دهیم و ارتباط متقابل در چهارچوب گروه بین المللی در خصوص سوریه از جمله در اهداف اجرایی شدن تصمیمات مربوط به آغاز روند سیاسی همه جانبه بین سوریه ای  تقویت خواهد شد.

در این دیدار توجه ویژه ای به ارتباطات تجاری و اقتصادی دوجانبه معطوف گردید. رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که روسیه وایران محرک ارتباطات دو جانبه را ایجاد کرده و به فهرست کالاهای متنوع توجه کرده و از پول های ملی در صورت  حساب های متقابل استفاده خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین اعلام کرد: روسیه آماده است که اعتبار دولتی برای صادرات به میزان 5 میلیارد دلار به این امر اختصاص دهد. برای همکاری مشترک 35 پروژه اولیه در زمینه انرژی ، ساخت و ساز ، ترمینال های دریایی و راه آهن و غیره انتخاب شده اند.

ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد: " ما همکاری متقابل در انرژی اتمی را ادامه میدهیم." اولین واحد نیروگاه اتمی بوشهر با قدرت کامل بهره برداری شد و کار برای ساخت 2 و 3 واحد دیگر آغاز شده است.

در حضور روسای جمهور دو کشور بسته اسناد امضاء شد شامل: توافق مربوط به سهولت شرایط دسته های خاصی از سفرهای متقابل شهروندان روسیه و ایران ، یادداشت تفاهم مربوط به درک متقابل بین وزارت های بهداشت دو کشور ، یادداشت تفاهم بین " آژانس انرژی روسیه " و وزارت انرژی جمهوری اسلامی ایران ، یادداشت تفاهم مربوط به همکاری در توسعه ی فعالیت های سرمایه گذاری ، پشتیبانی ضمانت شده ، تامین مالی صادرات و ارتباطات تجاری ، قرارداد برای طراحی ، ارسال مواد ، تجهیزات و ساخت پروژه برق رسانی بخشی از راه آهن " گرمسار — اینچه برون" ، توافق قراردادی برای ساخت نیروگاه حرارتی و کارخانه ی آب شیرین در منطقه بندر عباس.

و البته ضمن بازگشت به موضوع اجلاس کشورهای صادرکننده گاز ، مسئله ی مهم در ارتباطات روسیه و ایران همکاری دو کشور در زمینه استخراج و صادرات هیدروکربن ها ، گاز و نفت است. نباید همکاری فن آوری نظامی را فراموش کرد که برای توسعه ی آن اکنون امکانات جدی مهیا شده اند. مسئله ی مربوط به ارسال سامانه موشکی اس-300 به ایران (که مانعی در توسعه ی همکاری فن آوری نظامی در سال های اخیر بود) عملا حل شده است.

به زودی ایران باید از فشار تحریم های بین المللی خارج شده و به زمره ی مهره های وزین در بازار جهانی بازخواهد گشت ، البته نه فقط نفت، گاز و همکاری فن آوری — نظامی بلکه در سایر زمینه ها هم این امکان به وجود می آید. برای ایران بعد از تحریم ها مبارزه ای در جریان است و این مبارزه تشدید خواهد شد. روسیه باید برای مبارزه ی رقابتی با تجار جهانی آماده شده و از منافع اقتصادی — مالی خود در این کشور دفاع کند.

ولادیمیر ساژین خاتمه می دهد: بدین ترتیب ، سفر بسیار مهم رئیس جمهور پوتین به ایران به موقع بود. دیدارها ، گفتگوها و مذاکرات رهبران دو کشوربی شک به فاکتور مهمی برای فعال سازی ارتباطات روسیه و ایران تبدیل خواهد شد.  

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала