شبکه سلول‌های بنیادی و علوم اعصاب راه‌اندازی شد

© Fotolia / Alexander Raths شبکه سلول‌های بنیادی و علوم اعصاب راه‌اندازی شد
شبکه سلول‌های بنیادی و علوم اعصاب راه‌اندازی شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه سلول های بنیادی و علوم اعصاب برای همکاری متخصصان کل کشور در درمان اختلالات شناختی و سیستم عصبی راه اندازی شد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مهر، محمد تقی جغتایی، دبیر کمیسیون علوم اعصاب ستاد توسعه سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما قصد داشتیم کارگروه مشترکی بین ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی و ستاد توسعه سلول های بنیادی معاونت علمی ایجاد کنیم تا بدین واسطه بدانیم چگونه از سلول های بنیادی برای درمان اختلالات شناختی و سیستم عصبی بهره ببریم.
به گفته وی، طبق جلساتی با بیش از ۵۰ نفر از اساتید دانشگاههای تهران و سایر دانشگاهها به نتیجه رسیدیم که ایجاد چنین شبکه ای برای همکاری های مشترک بین دانشگاههای فعال در حوزه سلول های بنیادی و سیستم عصبی ضروری است.
وی ادامه داد: رسالت شبکه سلول های بنیادی و علوم اعصاب این است که فعالیت های این دو حوزه را با همکاری متخصصان کل کشور در یک راستا جهت دهی کند تا این متخصصان بتوانند با یکدیگر در قالب یک شبکه، همکاری و فعالیت بکنند.
به گفته وی، به این واسطه کارهای تکراری کم می شود و یک تقسیم کاری در این حوزه صورت می گیرد.
جغتایی با بیان اینکه از ۳ ماه پیش اقداماتی برای تشکیل این شبکه پیش گرفتیم، گفت: در حال حاضر ۴ هسته این کارگروه تشکیل شده است تا محققان، دانشجویان، اساتید و پزشکان بتوانند فعالیت های خود را در قالب این شبکه انجام دهند.
وی با بیان اینکه همچنین تقسیم کاری روی اختلالات تکاملی، استفاده از سلول های بنیادی در درمان فلج مغزی و… در این شبکه انجام گرفته است، افزود: همکاری محققان در حوزه ها و بیمارستانهایی که باید به فعالیت بپردازند مشخص شده است.
جغتایی ادامه داد: همکاری محققان در حوزه های فلج مغزی و ضایعات نخاعی در بیمارستان امام خمینی(ره) و مرکز طبی کودکان، سکته مغزی در بیمارستان فیروزگر و بیمارستان تبریز، صرع در بیمارستان شریعتی، اختلالات حرکتی در بیمارستان رسول و حوزه فلج مغزی در بیمارستان شهدای تجریش و شهید بهشتی تعیین شده است.
مشاور دبیر ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه همکاری این محققان در بیمارستانهای تعیین شده آغاز شده است، افزود: همچنین همکاری بین گروههای پایه و بالینی از دیگر هدف های این شبکه به شمار می رود.

وی با اشاره به نتایج این شبکه گفت: قرار است در چهارمین کنگره ملی تازه های علوم اعصاب پایه و بالینی (از ۲ تا ۴ دی ماه) و سمیناری که در این دو حوزه در زمستان امسال برگزار می شود، حاصل کار شبکه و هسته ها ارائه شود.
جغتایی با بیان اینکه همچنین هسته ها مطالعات خود را در سطح حیوانی و کار آزمایی های بالینی آغاز کرده اند، افزود: در واقع تعریف پروژه های کار آزمایی بالینی، مطالعات آزمایشگاهی، حیوانی و… در این بیمارستان ها انجام می گیرد.
وی با بیان اینکه همه دانشگاهها و موسسات و مراکز با این شبکه همکاری دارند، خاطرنشان کرد: ما استقبال می کنیم که محققان دیگر دانشگاهها و افراد به این شبکه بپیوندند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала