سفر اروپایی روحانی فصل نوینی از همکاری های دوجانبه

© Sputnik / Alexei Nikolsky /  مراجعه به بانک تصاویر سفر اروپایی روحانی فصل نوینی از همکاری های دوجانبه
سفر اروپایی روحانی فصل نوینی از همکاری های دوجانبه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سفر هفته آینده رییس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه ؛ چندین سند همکاری میان دوکشور در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل و کشاورزی امضا و مبادله خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هفته اینده (23 تا 26 ابانماه) به ایتالیا ؛ واتیکان و فرانسه سفر می کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ رییس جمهوری اسلامی ایران در آستانه سفر به چند کشور مهم حوزه اروپا درمصاحبه با یک شبکه رادیویی فرانسه از احتمال خرید چند فروند هواپیمای مسافری ایرباس خبر داده است.
به گزارش منابع خبری در پاریس ؛ خبر خریداری این هواپیماها در حالی از سوی روحانی اعلام شد که وی قصد دارد در روزهای 16و 17 نوامبر (25 و 26آبان) از فرانسه دیدار رسمی به عمل آورد.
رسانه فرانسوی به نقل از رییس جمهوری ایران گفت: ' ما هم اکنون در کشور هواپیماهای ایرباس در اختیار داریم و شرکت های دیگری هم هستند که به ما هواپیما می فروشند و در آینده نزدیک نیز از شرکت های بزرگی ازجمله ایرباس چند فروند هواپیما خریداری خواهیم کرد.'
در همین حال ؛ دفتر ' فرانسوا اولاند ' رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد که انتظار می رود در سفر آتی رییس جمهوری ایران از پاریس، در زمینه بخش حمل و نقل هوایی، بهداشت و سلامت و کشاورزی قراردادهایی امضا و مبادله شود.
روزنامه ' ایندیپندنت ' نیز در ارتباط با سفر دکتر روحانی به ایتالیا ؛ واتیکان و فرانسه نوشت که این اولین دیدار یک رئیس جمهور ایران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مدت بیش از یک دهه، به شمار می رود.
واتیکان اعلام کرده است که « مذاکرات روحانی با پاپ فرانسیس صریح و شامل طیف گسترده ای از موضوعات خواهد بود و برای هموار کردن راه دوستی و اعتماد پایدار میان جمهوری اسلامی و کلیسای کاتولیک تلاش می شود.
به نوشته این روزنامه ، پاپ فرانسیس قویا از توافق ایران باقدرت های بین المللی بر سربرنامه هسته ای این کشور حمایت کرده است.
ایندیپندنت نوشت: بااین حال، دیدار روحانی از کشورهای اروپایی فقط به مسائل سیاسی محدود نمی شود. هیاتی بزرگ متشکل از بخش های دولتی و خصوصی اقتصادی ، او را در این سفر همراهی می کنند.
در همین حال ' محسن جلال پور ' رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفته است آقای روحانی نیروی محرکه مهمی در دیدارها خواهد بود.
ایندیپندنت افزود: جلال پور گفت:« ما انتظار داریم که قراردادهای تجاری امضا شود. توان بالقوه تازه ای برای سرمایه گذاری مشترک شرکت های ایرانی، فرانسوی و ایتالیایی ایجاد خواهد شد.
شرکت در یک کنفرانس همکاری مشترک اقتصادی با حضور روسای جمهور ایران و فرانسه نهایی شده است. دیدارها و رویدادهای مشابه و مهمی در ایتالیا برگزار می شود.
براساس آمارهای منتشر شده ؛ حجم مبادلات تجاری میان ایران و ایتالیا و فرانسه و ایران در سال 2013 میلادی، به ترتیب 696 میلیون یورو (492 میلیون پوند) و 481 میلیون یورو بوده است.
آگاهان سیاسی سفر اتی رییس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه و ایتالیا و واتیکان را فصل تازه ای از مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی می دانند و معتقدند این سفر می تواند به توسعه مناسبات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا شتاب بیشتری بخشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала