مواضع منطبق ایران و روسیه در مورد سوریه

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyمواضع منطبق ایران و روسیه در مورد سوریه
مواضع منطبق ایران و روسیه در مورد سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران با بیان این اینکه دیدگاه‌های تهران و مسکو درخصوص سوریه منطبق باهم است، گفت: به نظر می رسد دیدگاه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ازجمله انگلیس نیز درحال اصلاح و نزدیک شدن به واقعیت‌های در صحنه است.

خبرگزاری تسنیم این خصوص گزارش داد: حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران در خصوص آخرین تحولات در منطقه با توجه به عملیات نظامی روسیه در سوریه گفت: مواضع مسکو و تهران در مورد مسایل منطقه بسیار به هم نزدیک است و دیدگاه‌های ما در خصوص مسایل برخی از کشورها به ویژه سوریه، دیدگاه‌های منطبقی است.
وی افزود: بحث مبارزه با تروریسم در سوریه و تکمیل روند سیاسی در این کشور از جمله موضوعاتی است که مورد توجه تهران و مسکو بوده است.
معاون وزیر خارجه ایران در گفتگو با ایرنا اضافه کرد: تهران و مسکو از ابتدای بحران در سوریه از مردم این کشور، در واقع از حکومت سوریه، از نقش رهبری در این کشور و همچنین معارضه متعهد به راهکار سیاسی، حمایت کرده اند.
وی افزود: در ماه گذشته در سفری که به مسکو داشتم آخرین تحولات منطقه را با آقای 'بوگدانف ' نماینده آقای پوتین رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه مورد بررسی قرار دادیم و دو شب پیش نیز به دلیل سرعت تحولات در منطقه، در گفتگویی تلفنی، با طرف روسی آخرین تحولات را موردبررسی قرار دادیم.
معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سووال که آیا اظهارات جدید غربی ها از جمله مقامات انگلیس در مورد گذار سیاسی در سوریه مؤید عقب نشینی آنها از مواضع قبلی شان در مورد دولت بشار اسد نیست ؟ گفت: اختلاف دیدگاه هایی وجود دارد اما درمجموع هم آمریکایی ها و هم اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه از جمله انگلیس به نظر می رسد که نگاه هایشان نسبت به تحولات در سوریه در حال نزدیک تر شدن به واقعیت های در صحنه است.
وی افزود: فکر می‌کنم برداشت درست از تحولات در سوریه می تواند به اتخاذ یک تصمیم مناسب درواقع بین المللی برای برون رفت از بحران و تمرکز بر راهکار سیاسی (در این کشور) کمک کند.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سئوال چقدر دیدگاه غربی ها ازجمله انگلیس را منطبق به واقعیت می دانید، گفت: فکر می کنیم نسبت به گذشته دیدگاه انگلیس در حال اصلاح و در حال نزدیک شدن به واقعیت های درصحنه سوریه است و باید در گفت وگو و مذاکرات روز سه شنبه با مقامات انگلیس ببینیم این برداشت چقدر درست بوده است.

وی همچنین در موردبحث بحران آوارگان و دیدگاه تهران در این خصوص، عنوان کرد: آنچه را به عنوان جمهوری اسلامی ایران دنبال می کنیم این هست که هرچه سریع تر ثبات و آرامش به منطقه بازگردد، در سوریه، عراق و یمن و مانع موج آوارگان به خارج از منطقه و به سمت اروپا شود.
معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد: این چیزی است که هم به نفع مردم منطقه است و در همین حال مانع از آن می شود که سایر کشورها ازجمله اروپایی ها با بحران های مرتبط با ورود سیل آوارگان مواجه شوند و این ازجمله مسائلی است که در گفت وگوهایمان با مقامات انگلیسی دنبال می کنیم.
وی در این گفتگو همچنین بیان داشت: مسایل منطقه مجموعه‌ای از مسایل به هم پیوسته است که قابل تفکیک از یکدیگر نیستند ازجمله به طور مثال بحران تروریسم و افراط گرایی که یک موجی است که از سوریه، عراق و تا جنوب یمن ادامه دارد.
امیرعبداللهیان افزود: تفکیک این مسایل و عدم ارتباط قایل شدن میان این موضوعات مرتبط در منطقه، ازجمله برداشت های غلطی است که برخی از بازیگران در منطقه دارند.
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران شامگاه دوشنبه به منظور بحث و رایزنی با مقامات انگلیس در مورد مسایل مهم منطقه غرب آسیا از جمله بحران سوریه و تروریسم، وارد لندن شد.
وی در این خصوص بیان داشت: این سفر بنا به دعوت وزارت خارجه انگلیس و در پی سفر 'فیلیپ هاموند' وزیر خارجه این کشور در شهریورماه گذشته به تهران، صورت گرفت.
وی افزود: هدف وزارت خارجه انگلیس از این دعوت، رایزنی در پیرامون مسایل مهم منطقه از جمله موضوع تروریسم و افراط گرایی ، بحث آوارگان و کمک های انسان دوستانه و نیز موضوعاتی همچون بحران عراق و سوریه و برخی دیگر از مسایل منطقه بوده است و در همین راستا قرار است با مقامات انگلیسی در خصوص این موارد گفت وگوهایی داشته باشیم.
امیرعبداللهیان افزود: پیش ازاین نیز رایزنی هایی با طرف های انگلیسی در جریان بوده و آخرین بار با آقای 'سایمون گس' مدیرکل وزارت خارجه انگلیس که اخیرا به تهران سفرکرده بود، گفت وگوهای مفصلی راجع به مسایل منطقه داشتیم.
وی اضافه کرد: اما این مرحله از گفتگوها با دعوت انگلیس به منظور رایزنی بیشتر و نزدیک تر در خصوص بحران های موجود در منطقه غرب آسیا صورت می گیرد.
معاون وزیر خارجه ایران گفت: در جریان این سفر قرار است با برخی از مقامات وزارت خارجه انگلیس و اعضای پارلمان این کشور دیدار و همچنین در میزگردهایی با حضور نخبگان سیاسی و مراکز پژوهشی این کشور شرکت کنیم.

حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه هیترو لندن، مورد استقبال 'محمدحسن حبیب الله زاده ' کاردار جمهوری اسلامی در لندن و نیز 'نیل بوش' مدیر بخش حوزه ایران و عربی وزارت خارجه انگلیس قرار گرفت.این اولین سفر یک هیات رسمی سیاسی به انگلیس پس از بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن در اول شهریور ماه گذشته به شمار می رود. مهدی دانش یزدی معاون اداری و مالی وزارت خارجه ایران به منظور بازگشایی همزمان سفارتخانه ها به لندن سفر کرده بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала