مقامات و دیپلمات های ایرانی کشته شده در حادثه منا

© AP Photo / Mosa'ab ElshamyСотни тысяч мусульманских паломников в долине Мина близ священного города Мекка
Сотни тысяч мусульманских паломников в долине Мина близ священного города Мекка - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمار صحیح جان باختگان ایرانی، 464 اعلام شده است

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد حجاج فوت شده در حادثه منا از کشورهای مختلف دنیا را قریب به 8 هزار نفر پیش‌بینی کرد و براساس گزاش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، آمار صحیح جان باختگان ایرانی، 464 اعلام شده است، که در میان لیست جان باختگان این فاجعه نام تعدادی از اعضای وزارت خارجه و همچنین فرماندار استان گلستان نیز قرار دارد. دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران گفت: در حالیکه اقدامات قانونی گسترده ای برای انتقال پیکر حجاج جان باخته در فاجعه منا به ایران در حال انجام است و پیگیری سرنوشت مفقودین نیز ادامه دارد.

غضنفر اصل رکن آبادی متولد ۱۳۴۵ در شهر قم و فارغ التحصیل دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لبنان، بیروت بود که از ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۳به عنوان سفیر ایران در لبنان خدمت نمود. به نقل از العربیه رکن‌آبادی فردی بود که در کنار احزاب لبنانی برای توافق بر سر دولت توافقی در لبنان نقشی اساسی داشته، و می‌نویسد که روابط مستحکم رکن آبادی با حزب‌الله لبنان معروف است. در خصوص کشته شدن رکن آبادی روایتهای مختلفی بیان شد منجمله اظهارات وزنامه الجمهوریه چاپ لبنان، که اعلام نمود رکن آبادی در جریان حادثه منا بر اثر ازدحام جمعیت زخمی شده و برای درمان در یکی از بیمارستان‌های عربستان سعودی بستری بود، اما در نهایت کشته شدن آقای غضنفر رکن آبادی به تایید رسیده است.

جانشین مدیر حج و زیارت استان گلستان، مرگ خانم مرجان نازقلیچی تنها فرماندار زن استان گلستان را تایید کرد. مرجان نازقلیچی از زنان اهل سنت و ترکمن استان گلستان، متولد ۱۳۵۳ فارغ التحصیل فوق لیسانس فیزیولوژی جانوری و لیسانس حقوق قضائی که در زمان کشته شدن در حادثه منا فرماندار استان گلستان بود. وی در سوابق اجرایی خود سمتهایی از قبیل بخشدار مرکزی شهرستان ترکمن، عضو شورای حل اختلاف بندرترکمن، کارشناس امور بانوان فرمانداری ترکمن که در نهایت جذب بدنه وزارت کشور شد.

محمدرحیم آقایی‌پور سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی (لوبلیانا) و از دیپلمات‌های وزارت خارجه نیز از جمله جان باختگان حادثه منا است. وی به عنوان نخستین سفیر مقیم جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی بود که تلاش‌های فراوانی برای گشایش سفارت و نیز توسعه روابط ایران و اسلوونی انجام داد، و ایشان پیش از سفارت رئیس اداره بازرسی و نظارت وزارت خارجه بود.

حسن حسینی مقدم متولد ۱۳۴۲ در رفسنجان، کارشناس ارشد علوم اقتصادی و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر «مرو» ترکمنستان بود.  وی در سمت‌هایی چون دبیر شورای استخدام، دبیر دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در بن، مسئول بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی در بن، سرپرست موقت سفارت جمهوری اسلامی در برلین، معاون اداره کارگزینی، معاون سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت، سرپرست کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت، رئیس اداره کارگزینی، سرپرست کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، معاون مدیر کل اداری خدمت نمود.

همچنین احمد فهیما معاون اداره نمایندگی‌های تشریفات وزارت خارجه نیز از جمله کشته شدگان حادثه منا هستند. گفته شده که مهدی صفری سفیر سابق ایران در روسیه، چین و ایران نیز در این حادثه مجروح شده است.

منجمله ناپدیدشدگان در حادثه منا غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان و علی‌اصغر فولادگر، رئیس دفتر مطالعات راهبردی سپاه، هستند که هنوز از سرنوشت ایشان اطلاعی در دست نیست. آقای فولادگر رئیس دفتر اطلاعات راهبردی سپاه پاسداران که برخی از منابع خبری مانند خبرگزاری رسا از او به عنوان «معاون سرلشکر صفوی» فرمانده سابق سپاه پاسداران جمهوری اسلامی یاد کرده اند. اسامی دیگری چون حسن دانش، فؤاد مشغلی، عمار میرانصاری و سیدحسن حسنی نیز منجمله افرادی هستند که به عنوان مفقودین نام برده شده و همگی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

در ایران گمانه های مختلفی در خصوص «ظن‌‌برانگیز» بودن مفقود و کشته شدن برخی «مقامات» جمهوری اسلامی در حادثه منا وجود دارد و در این میان روزنامه ای مانند المنار فلسطین به نقل از یک منبع آگاه که نام آن را فاش نکرده خبر داد که هر سال اسامی حجاج ایرانی توسط دولت عربستان در اختیار موساد اسرائیل قرار می گیرد و این همکاری 20 سال است که انجام می گیرد. به هر حال انتظار می رود که در آینده صحت این گمانه ها تایید و یا رد گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала