گزارش و تحلیل

مخالفان معاهده ی هسته ای ایران در عرصه ی بین المللی ایزوله می شوند

© AP Photo / Vahid Salemiسخنرانی روحانی
سخنرانی روحانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جلب توجه به توافق مهم مربوط به برنامه ی هسته ای استفاده کرد.

وی این حقیقت را محکوم کرد که علیه کشورش تا به امروز تحریم هایی اجرا می شود و در عین حال توافقی را که باید لغو آنها را به همراه داشته باشد باارزش خواند.

روحانی از تریبون سازمان ملل متحد گفت: " باوجود آنکه به تصویب قطعنامه های ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران و تحریم ملت و دولت ایران در اثر سوء تفاهمات و بعضا دشمنی های آشکار برخی کشورها معترضیم اما بنا به آن ضرب المثل قدیمی ایرانی معتقدیم که هر جا که جلوی ضرر گرفته شود ، منفعت است. امروز همان روزی است که جلوی ضرر گرفته شده است. "

طرز بیان شاعرانه و استفاده از ضرب المثل ها به خصوصیت ویژه ی رئیس جمهور ایران تبدیل شده است.

همه از توافق بدست آمده درماه ژوئیه استقبال نکردند از جمله در آمریکا ، کشوری که یکی از طرفین فعال در این مذاکرات بود.

برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات سال 2016 قول داده اند که این توافق را لغو کنند.

دونالد ترامپ ، نامزد مقام ریاست جمهوری آمریکا بیان داشت: " هیچ گاه ، هیچ گاه در زندگی خود توافقی ندیدم که همانند توافق هسته ای با ایران  اینطور با بی کفایتی امضاء شده باشد." بسیاری از نامزدهای دیگر نیز چنین سخنانی ایراد کردند.

کاوه افراسیابی ،  که قبلا به عنوان مشاور گروه ایران در مذاکرات هسته ای کار می کرد، می گوید: نباید به سیاست مداران آمریکایی اجازه داد که توافق بین المللی را لغو کنند.

تحلیل گر سیاسی کاوه افراسیابی در مصاحبه ای با راشا تودی گفت: " هر کسی که مخالف معاهده ی هسته ای با ایران است خودش را در عرصه ی بین المللی ایزوله می کند. البته بدیهی است که رئیس جمهور بعدی ایالات متحده همانند باراک اوباما به این توافق مطمئن نخواهد بود. اما حتی در بدترین حالت آمریکا وظایف بین المللی خواهد داشت چرا که معاهده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است. اما اگر سنا تهدید کند که تحریم های جدید علیه ایران وضع خواهد کرد ، موانعی دیگر ساخته می شوند که پاسخ های متقابلی را از جانب ایران به همراه خواهد  داشت. این نشان بدی برای اجرای توافق با ایران و برای ارتباطات ایران و آمریکا به طور کل است. "

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала