گزارش و تحلیل

تشکیل مرکز اطلاعات برای مبارزه با داعش

© AFP 2023 / Tauseef Mustafaتشکیل مرکز اطلاعات برای مبارزه با داعش
تشکیل مرکز اطلاعات برای مبارزه با داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش رادیو "اسپوتنیک" ، روسیه ، سوریه ، عراق و ایران مرکز اطلاعاتی برای هماهنگی مبارزه با سازمان تروریستی " داعش" تشکیل داده اند.

بر اساس اطلاعات منبع نظامی- دیپلماتیک ، در این مرکز ، نمایندگان ستادهای کل کشورهای مذکور عضویت خواهند داشت. افسران کشورهای نامبرده شده هر سه ماه به طور چرخشی ریاست مرکز را برعهده خواهند داشت. عملکرد اصلی ساختار جدید ،" جمع آوری و آنالیز اطلاعات حاضر در خصوص اوضاع در خاور میانه " است.

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین اطلاع داد که وی شخصا روسای ترکیه ، اردن و عربستان سعودی را در خصوص ایجاد چنین مکانیزم هماهنگی مطلع کرده است. به عقیده ی رهبر روسیه آمریکا نیز در این باره اطلاع دارد.

اهمیت ساختار جدید چگونه است؟ فعالیت های آن به چه صورت خواهد بود؟ حسین شیخ الاسلام ، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل ، موضع دولت ایران را در این زمینه در مصاحبه ای با مارینا الشعلان خبرنگار رادیو اسپوتنیک درمیان می گذارد:

به گفته این نماینده مجلس ، بعید است که ائتلاف بین المللی تشکیل شده برای مبارزه علیه داعش با رهبریت آمریکا به طریقی بتواند در فعالیت های مرکز اطلاعاتی چهار کشوردر خاور میانه مانع تراشی نماید. به احتمال قوی برعکس است ، یعنی ممکن است حتی علاقه به همکاری نیز آشکار گردد. آقای حسین شیخ الاسلام می گوید:

عماد آبشناس، مقاله نویس دائم رادیو اسپوتنیک ، سردبیر روزنامه ایرانی " ایران پرس" معتقد است که ایجاد مرکز اطلاعاتی نه تنها به نگهبانی از کشورها در مبارزه با تروریست های داعش کمک کرده بلکه مانعی برای تهدید گسترش تروریسم هم در داخل منطقه خاور میانه و هم خارج از مرزهای آن است. وی می گوید:

این کارشناس همچنین تاکید کرد که  نباید نگران بروز درگیری های احتمالی بین ائتلاف بین المللی به ریاست آمریکا و ساختار جدید چهار کشور در مبارزه با داعش بود. عماد آبشناس می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала