گزارش و تحلیل

آمادگی حقوقی روسیه برای شرکت در معاهده ی هسته ای ایران

© AP Photo / Mehdi Ghasemi, Fileآمادگی حقوقی روسیه برای شرکت در معاهده ی هسته ای ایران
آمادگی حقوقی روسیه برای شرکت در معاهده ی هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه آماده است که اجرای وظایف خود در چهارچوب معاهده ی مربوط به برنامه ی هسته ای ایران را آغاز نماید.

برای این امر روسیه نباید به رژیم تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تهران مرتبط شود. پیش نویس حکم رئیس جمهور " در خصوص اقدامات مربوط به اجرای قطع نامه ی 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از بیستم ژوئیه سال 2015" که توسط وزارت امور خارجه آماده شده است خواستار حل این مشکل شد.

پیش نویس حکم رئیس جمهور به تمامی سازمان های روسی است ، براساس دستور ویژه ی رئیس دولت مجوز می دهد که ممنوعیت ها و محدودیت هایی فرمان های سابق دولت در خصوص اجرای قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال های 2006، 2007، 2008 و 2010 (اجرای تحریم ها علیه ایران) را دور بزنند. در واقع رئیس جمهور ممکن  است اجازه ی ارسال ، فروش و یا نقل و انتقال وسایل ، مواد ، تجهیزات ، کالاها ، فن آوری ها و ارائه ی هر گونه ی ارتباط با کمک این فن آوری ها ، آماده سازی حرفه ای ، کمک مالی ، سرمایه گذاری ، کارگذاری و یا سایر خدمات را صادر نماید. شرایط اصلی برای لغو تحریم ها: فعالیت باید به طور مستقیم با اصلاح دو آبشار در تاسیسات فردو ، صادرات مازاد اورانیوم غنی شده و مدرن سازی رآکتور در اراک باشد. در واقع در این پروژه های کلیدی برای کل مجموعه ی توافق گروه 5+1 با ایران ، روسیه باید حضور داشته باشد.

برطبق طرح اقدام مشترک و همه جانبه (در آن اقداماتی برای محدودیت ایران در برنامه ی هسته ای خود در عوض لغو تحریم هاست) در کارخانه ی فردو طی 15 سال کارهای تحقیقاتی علمی و طراحی و تجربی مرتبط با غنی سازی اورانیوم انجام نخواهد شد. با حضور متخصصین روسی در کارخانه تولید ایزوتوپ های پزشکی صورت خواهد گرفت.

پیشتر مقامات رسمی روسیه بارها تاکید کردند که برای مسکو سخن در خصوص عمل خیرخواهانه نیست. سرگی ریابکوف ، معاون وزیر امور خارجه ی روسیه بیان داشت: " اینها پروژه های تجاریست. ما البته پول جمع نمی کنیم اما آنها باید خودکفا شوند ، هیچ گونه بودجه مالی نخواهد بود و این برنامه ی دشواریست. اما " روس اتم" ، وزرات امور خارجه و سایر سازمان های روسی معتقدند که ما مسائل را حل و فصل می کنیم و همه چیز به موقع اجرا خواهد شد.

به گفته منبع نزدیک به کرملین در روزنامه ی روسی کامرسانت ، ولادیمیر پوتین فرمان را در هفته ی آینده امضاء خواهد کرد. به گفته ی منبعی در وزارت امور خارجه روسیه ، اوضاعی که در حال حاضر وجود دارد این امکان را می دهد که موفق شویم توافق را در چهارماهه اول سال 2016 اجرایی نماییم. " اکنون طرفین توجیه اقتصادی و فن آوری پروژه ها را آماده می سازند.

بر اساس پیش نویس فرمان رئیس جمهور در اجرای اقدامات برشمرده در آن 18 سازمان شامل وزرات امور خارجه ، وزرات کشور، وزارت دفاع ، وزرات حمل و نقل ، وزرات دارایی ، وزرات صنعت و تجارت ، سرویس اطلاعات خارجی ، سرویس امنیت فدرال ، سرویس تجارت فدرال ، سرویس فدرال کنترل بر فن آوری و صادرات ، سرویس فدرال همکاری فن آوری و نظامی  و شرکت " روس اتم"  حضور دارند.

علاوه بر این دیروز مشخص شد که 34 مین سناتور در کنگره ی آمریکا یعنی باربارا میکالسکی دموکرات از معاهده حمایت کرده است. بدین ترتیب دولت آمریکا حمایت کنگره را بدست آورده است که برای گریز از بلوکه کردن توافق توسط جمهوری خواهان لازم است. اکنون حتی اگر جمهوری خواهان معامله را رد کنند ، رئیس جمهور باراک اوباما تصمیم آنها را وتو خواهد کرد. مخالفان توافق نمی توانند توافق را لغو نمایند برای این کار رای آنها باید 67 از 100 سناتور باشد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала