گزارش و تحلیل

چه می شود اگر گاز ترکمنستان به دست داعش بیافتد؟

© AP Photoچه می شود اگر گاز ترکمنستان به دست داعش بیافتد؟
چه می شود اگر گاز ترکمنستان به دست داعش بیافتد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مرز ترکمنستان و افغانستان چندین ماه است که جنگ سختی در جریان است ، خدمات مرزی کشور خسارت های جدی را متحمل شده اند و تهدید حمله ی شبه نظامیان داعش به درون کشور افزایش می یابد.

رمان سیلانتیف ، اسلام شناس ، معاون ریاست شورای کارشناسی امور تخصصی مذهبی دولتی تحت وزارت دادگستری روسیه شرح می دهد که برخی از شبکه های تروریستی در مرز با ترکمنستان از مدت ها پیش به داعش پیوسته اند و به ستادهای مرزی حمله می کنند.

این محقق اسلامی می گوید: هر ماه سازمان های تروریستی جدیدی به آنها می پیوندند و قسمت های بیشتری را محاصره می کنند. اخیرا آنها در سومالی و نیجریه ظاهر شده اند. اکنون در مرزهای تاجیکستان هستند. و این مشکل است. در مرز با ترکمنستان درگیری شدیدی جریان دارد. داعش سعی دارد از طریق مرز نفوذ کند. آنها به ترکمنستان نیاز دارند برای آنکه ضعیف ترین دولت از لحاظ دفاعی در آسیای مرکزی است و ارتش بسیار ضعیفی دارد و همچنین ساکنین زیادی ندارد که با آنها بجنگند و در واقع ضعیف ترین موقعیت مرزی با ماست.

فعلا مامورین مرزی ترکمنستان موفق شده اند از حملات داعش جلوگیری کنند اما بعید نیست که شبه نظامیان این دفاع را بشکنند.

چه اتفاقی می افتد اگر شبکه افغانی داعش سعی کند به ترکمنستان نفوذ کرده و کنترل منابع نفت و گاز را بدست بگیرد؟ این نفوذ به چه معناست؟ در انتظار چه می توان بود؟ پیرمحمد ملازهی ، کارشناس ایرانی مطالعات منطقه ای مربوط به مسائل افغانستان ، پاکستان و هند در گفتگویی با رادیو اسپوتنیک شرح میدهد:

جمهوری اسلامی ایران که هم مرز با ترکمنستان و افغانستان است به هیچ طریقی نمی تواند از این حوادث فاصله بگیرد. همانطور که کارشناس ما معتقد است ، ایران به تنهایی نمی تواند در مقابل نفوذ شبه نظامیان داعش در مرز افغانستان و ترکمنستان بایستد. برای این کار سایر کشورهای منطقه باید در یک ائتلاف متحد شده و متفقاً عمل کنند.  پیر محمد ملازهی می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала