مجلس ایران خواستار لغو تحریمات همزمان با امضای توافقنامه هسته ای شد

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoمجلس ایران خواستار لغو تحریمات همزمان با امضای توافقنامه هسته ای شد
مجلس ایران خواستار لغو تحریمات همزمان با امضای توافقنامه هسته ای شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجلس شورای اسلامی ایران خواستار لغو تحریمات همزمان با امضای توافقنامه هسته ای با گروه"1+5" میانجیان بین المللی ( روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) شد.

به گزارش خبرگزاری "مهر"، در طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران که نمایندگان مجلس با ۱۸۵ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر با درخواست اولویت در بررسی آن موافقت کردند، گفته می شود:"کلیه تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود".

متن کامل طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران که در کمیسیون امنیت ملی مورد اصلاح قرار گرفته و فوریت آن امروز به تصویب نمایندگان در صحن علنی رسید، به شرح ذیل است:
ماده واحده: در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای، هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات ذیل به صورت شفاف رعایت شود:


۱. کلیه تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود.
۲. در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.
۳. هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.
تبصره ۱: بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود.
تبصره ۲: وزیر امورخارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر شش ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان ارائه می‌کند.
ایران و گروه "1+5" در حال مذاکره برای تدوین سیستم تضمینات در راستای اثبات ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران هستند تا در صورت دستیابی به توافقی جامع در این زمینه، تحریمات بین المللی علیه تهران لغو شود.
قرار است توافقنامه جامع هسته ای میان 1+5 و ایران تا آخر ماه ژوئن امضا شود.
ایران و گروه"1+5" روز دوم آوریل در لوزان سوئیس در خصوص تدوین توافقنامه جامع به تفاهم سیاسی دست یافته و از جمله درباره توقف کار دو سوم ظرفیت های غنی سازی اورانیوم ایران طی ده سال و کنترل بین المللی برنامه های غنی سازی طی 25 سال آینده به توافق رسیدند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала