گزارش و تحلیل

فراخوان ایران برای نجات بناهای تاریخی پالمیرا

© Fotolia / RCHشهر پالمیرا
شهر پالمیرا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبه نظامیان " داعش" شهر پالمیرا سوریه را اشغال کردند و در این شهر ویرانه های منحصر به فرد تاریخی قرار دارند.

تروریست ها موفق شدند فیلم های ویدئویی خود را در اینترنت منتشر کنند. بر اساس اطلاعات گروه حقوق بشر " نظارت بر حقوق بشر سوریه " شبه نظامیان موفق شده اند تقریبا کل شهر را محاصره کنند. شبکه ی اینترنتی Syria Now اطلاع داد که ارتش سوریه از پالمیرا عقب نشینی کرده است. در همین زمان تلویزیون دولتی سوریه اطلاع داد که مردم شهر را پس از حمله ی شبه نظامیان از شهر خارج کرده اند.

بی شک، غارت و یا حتی تخریب بناهای فرهنگی در پالمیرا را تهدید می کند. ایران نسبت به حوادث آغاز ماه مارس بی توجه نبود،  زمانی که افراطیون داعش مسلح با کلنگ مجسمه ها ، نقش برجسته ها و سایر اشیاء گرانبهای موزه ی باستان در شهر موصل واقع در شمال عراق را نابود کردند و چهار نفر از ساکنین شهر را کشتند ، کسانی که نمی خواستند در این عمل وحشیانه شرکت کنند. این کشور همانطور که مشخص است یکی از مراکز ظهور تمدن در کره زمین محسوب می شود. علی رغم اینکه اشغالگران طی هزاران سال کتاب ها را سوزانده و بناهای تاریخی را نابود کرده اند تا ریشه های فرهنگی مردم را بخشکانند ، ایران با هشت هزار سال قدمت خود توانسته است اکثر بناهای تاریخیش را حفظ کند. و نه فقط توده ای از ساختمان های مخروبه ماقبل تاریخی و یا مسجد ها ، مناره ها و کاخ های نیمه ویران. بلکه آنها تاریخ زنده ای هستند که می توان امروز هم به آن متوسل شد. چه آرامگاه پادشاه ایران باستان کوروش باشد چه موزه در فضای باز پرسپولیس.

پیشتر ایران تقاضای رسمی به یونسکو فرستاده و پیشنهاد همکاری با عراق و سوریه در مسائل بازسازی بناهای میراث فرهنگی و تاریخی این کشورها را که توسط داعش نابود شده است مطرح کرد. علی رغم اوضاع دشوار در سوریه ، همکاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران که این مسئولیت را قبول کرده است با طرف سوریه ای ادامه دارد و اگر لازم باشد کمک و حمایت تکمیلی را ارائه خواهد کرد. حمید ضیایی پرور ، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک شرح می دهد:

ایران با در نظر گرفتن میراث فرهنگی به عنوان سپر امنیتی استراتژیک ، و با افتخار به گذشته ی خود سعی دارد ریشه های ملل و دول دیگر را درک کند. در محدود ه ی ایران به طور مثال بناهای فرهنگی ارمنستان نگه داری و مرمت می شوند. چندی پیش سه مجموعه ی صومعه ی ارمنی که در ایران قرار دارند یعنی کلیسای استفانوس مقدس، قره کلیسا و کلیسای زور زور به لیست میراث فرهنگی یونسکو در آمدند. بنابراین تعجب آور نیست که تهران از اعمال وحشی گرانه ی داعش در  کشورهای همسایه چون عراق و سوریه نگران باشد.

به همین دلیل ایران آمادگی خود را برای پشتیبانی از طرف سوریه ای در مراقبت از میراث شهر پالمیرا اعلام کرده است. آقای حمید ضیایی پرور می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала