نگاهی به مطبوعات، 2 اردیبهشت

© Fotolia / fragolerosseمطبوعات
مطبوعات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبر افغانستان ایرانیان را به سرمایه گذاری در کشور خود فرا خواند. معاون رئیس جمهور ایران افغانستان را به همکاری در احیای تالاب هامون دعوت کرد. واژگونی اتوبوس مسافربری در شمال ایران.

 

روزنامه "اطلاعات":

ـ رئیس جمهوری افغانستان از فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران دعوت کرد تا در افغانستان کارخانه و کارگاه تولیدی راه اندازی کنند.

آقای محمد اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری افغانستان در نشست فعالان اقتصادی ایران و افغانستان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، اظهار داشت: افغانستان نمی خواهد صادرکننده مواد خام باشد. لذا از حضور فعالان اقتصادی ایران برای ایجاد ارزش افزوده محصولات صادراتی حمایت و استقبال می کند.

وی تصریح کرد: از آنجا که کشور متبوعش فاقد زیرساخت های اساسی و شبکه های ترانزیتی است و نسبت به ایجاد آنها اقدام نشده، شبکه ترانزیتی قابل اطمینان و بدون مشکل را برای توسعه افغانستان حیاتی دانست.

اشرف غنی اضافه کرد: ساخت شبکه ترانزیتی موجب افزایش صادرات و واردات از ایران و کشورهای غربی همسایه افغانستان، چین و کشورهای آسیای میانه و موجب گسترش تجارت در منطقه می شود.

رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد: کشور متبوعش به بانکداری روز و شبکه ترانزیت دسترسی ندارد، لذا از حضور فعالان ایرانی در این بخش استقبال می کنیم.

رئیس جمهوری افغانستان گفت: براساس مطالعات و بررسی صورت گرفته اولیه، ارزش معادن و ذخایر نفت و گاز این کشور بالغ بر ۳ تریلیون دلار است و انتظار می‌رود ظرف ۱۰ سال آینده افغانستان به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس و آهن دنیا تبدیل شود.

وی از وجود معادن غنی طلا در این کشور خبر داد و گفت: معادن با ذخیره عظیمی در این زمینه وجود دارد که با ساخت کارگاه و کارخانه های تبدیل کننده ،می توان ثروت عظیمی را فراهم ساخت.

ارزش مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان بالغ بر ۳ میلیارد دلار اعلام شده و انتظار می رود با گسترش مبادلات، این حجم قابل افزایش باشد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این نشست خواستار تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و تقویت گمرکات مرزی افغانستان شد.

روزنامه"اطلاعات بین المللی":

ـ معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در دیدار با محمد اشرف غنی احمد زی رئیس‌جمهور افغانستان در تهران با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری محیط زیستی دو کشور گفت: این همکاری به ویژه در خصوص احیای تالاب‌هامون به دلیل تاثیری که بر شرایط زیست محیطی و معیشتی مردم بومی دارد، بسیار حایز اهمیت است.‏
ابتکار ضمن یادآوری چالش بزرگ گرد و غبار که اکنون بسیاری از کشورهای منطقه همچون ایران و افغانستان را درگیر کرده است، گفت: ایران آمادگی دارد تا با گسترش همکاری‌های دوجانبه، اقدامات لازم به منظور حل این چالش و کاهش تاثیر آن بر کیفیت زندگی و سلامت مردم را آغاز کند.‏

سایت"عصر ایران":

ـ واژگونی اتوبوس مسافربری در شمال ایران دستکم  12 کشته و 18 زخمی برجا گذاشت.
مسافران این اتوبوس، مسافران پرواز مشهد — ساری ماهان بودند که هواپیما به دلیل بدی آب و هوا نتوانست در ساری فرود بیاید به همین دلیل در فرودگاه مهرآباد تهران نشست و مسافران به وسیله اتوبوس راهی ساری شدند که با حادثه روبه رو شدند.
این حادثه ساعت 8 و نیم صبح امروز سه شنبه در جاده فیروزکوه (منطقه سوادکوه استان مازندران) روی داد. این اتوبوس از تهران عازم ساری بود.

خبرگزاری"اسپوتنیک"، 2 اردیبهشت

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала