نگاهی به مطبوعات،27 فروردین

© Fotolia / fragolerosseمطبوعات
مطبوعات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از پنج دستاورد جدید نیروی زمینی ایران رونمایی شد. افغانی‌های فاقد مجوز ورود به خاک ایران دستگیر می‌شوند.

روزنامه "اطلاعات":

ـ  نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آستانه ۲۹ فروردین روز ارتش و نزاجا، در مراسمی از پنج دستاورد جدید در حوزه دفاع از جمله ربات مسلح و کنترل از راه دور، رونمایی کرد.

در این مراسم که در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا برگزار شد، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده این نیرو و جمعی از فرماندهان نزاجا حضور داشتند.

سلاح تک تیرانداز ۲۳ میلیمتری باهر، سلاح تک تیرانداز ۱۴٫۵ میلیمتری شاهر خشابدار، خودرو شنی دار فوق سبک تاکتیکی، ربات مسلح و تانک چرخدار اقارب” دستاوردهای جدید نیروی زمینی ارتش هستند که رونمایی شدند.

بنا به این گزارش سلاح تک تیرانداز باهر، سلاحی با برد چهار کیلومتر است که علیه نفر و تجهیزات زرهی استفاده می شود.

همچنین سلاح تک تیرانداز شاهر خشابدار با وزن ۲۴ کیلوگرم، بردی سه کیلومتری دارد و خودرو شنی دار فوق سبک تاکتیکی به منظور دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در زمین‌های ناهموار و ۱۳۰ کیلومتر در جاده شنی و ماسه ای به منظور انجام عملیات شناسایی و رزمی ساخته شده است که قابلیت نصب تیربار ۱۲٫۷ میلیمتری روی این خودرو وجود دارد.

ربات مسلح نیروی زمینی که برای نخستین بار رونمایی شد، از قابلیت کنترل از راه دور و همچنین برنامه ریزی برای انجام ماموریت های شناسایی و رزمی برخوردار است و حمل حدود ۶۰۰ کیلوگرم محموله و نصب تیربار یا موشک پدافندی از دیگر ویژگی های آن است.

تانک چرخدار اقارب با کالیبر ۹۰ میلیمتر هم به آخرین نسل از سامانه های کنترل آتش مجهز است.فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه این مراسم و انتقال تجهیزات جدید در میدان، در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره ارزیابی اش از تجهیز ایران به سامانه اس_ ۳۰۰ ، گفت: پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر اقدامات مهمی انجام داده است. به طور مثال سامانه باور ۳۷۳ متناسب با سامانه اس_ ۳۰۰ است. با این وجود سامانه اس_ ۳۰۰ قابلیت پدافندی ارتش را افزایش می‌دهد و ما می‌توانیم اهدافی که در نقاط بالادست پرواز می‌کنند را مورد هدف قرار دهیم.

وی در ادامه با بیان این که دستاوردهای جدید نیرو، در کوتاهترین زمان به تولید انبوه می‌رسد، در پاسخ به این سئوال که آیا این تجهیزات به سایر کشورها هم فروخته می‌شود، افزود: کشورهایی که خواهان این سلاح‌ها هستند باید از راه وزارت دفاع عمل کنند.

ـ احمد محمدی‌فر ، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشورایران  از اجرای دور جدید دستگیری و جمع آوری اتباع غیر مجاز افغان در قالب دو فاز خبر داد.

احمد محمدی‌فر در جمع خبرنگاران درباره طرح جدید وزارت کشور در زمینه تعیین تکلیف اتباع غیر مجاز افغان گفت: در راستای دور جدید اجرای این طرح، با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط و هماهنگی دولت افغانستان در دو بخش برخوردهای قاطعی را خواهیم داشت. مرحله نخست شامل برخورد با اتباع غیرمجاز و بازگشت آنها به کشورشان است و در مرحله دوم هم با صاحبان مشاغلی که از اتباع غیرمجاز استفاده می‌کنند، برخورد جدی انجام می‌گیرد.وی خطاب به صاحبان مشاغلی که از اتباع غیرمجاز افغان استفاده می‌کنند، افزود: به کارگیری اتباع غیرمجاز در حقیقت مشارکت در یک اقدام مجرمانه است ، بنابراین بهتر است که خود این صاحبان مشاغل قبل از این که در زمینه برخوردهای قانونی دچار ضرر و زیان شوند، از پذیرفتن این افراد خودداری کنند.محمدی‌فر اظهار داشت: اکنون در ۱۴ استان مجوز حضور اتباع افغان صادر می‌شود و این افراد می‌توانند به طور قانونی در این ۱۴ استان حضور داشته باشند. ولی سایر اتباع افغان که به طور غیرمجاز در کشور ساکن هستند در هیچ یک از استان‌های کشور نمی‌توانند مستقر شوند که اکنون آمارهای متفاوتی از شمار اتباع افغان غیرمجاز وجود دارد اما رقمی حدود یک میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود.مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور درباره ارائه کارت پایش اتباع خارجی گفت: ۳۶ هزار کارت اشتغال یا مجوز اشتغال صادر شده است که با مجوزهای صادر شده از وزارت کار این اتباع می‌توانند در کشورمان مشغول به کار شوند.

خبرگزاری"اسپوتنیک"، 27 فروردین

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала