سازش در مذاکرات لوزان در موضوع رفع تحریم ها علیه ایران

© Photo / Ministry of Foreign Affairs (Russia)سازش در مذاکرات لوزان در موضوع رفع تحریم ها علیه ایران
سازش در مذاکرات لوزان در موضوع رفع تحریم ها علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مذاکرایت هسته ای میان ایران و گروه 1+5 میانجیان بین المللی که روز یک شنبه در شهر لوزان سوئیس به پایان رسیده، پیشرفتی در زمینه رفع تحریم های وضع شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران صورت گرفته است.

بر اساس اطلاعات بدست آمده از منابع خبرگزاری "تاس"، ممکن است که پس از امضای توافقنامه جامع هسته ای با ایران، رفع یک باره همه تحریم ها به تهران پیشنهاد شود آما در مقابل آن اصرار آمریکا این است که مکانیسم ویژه ای جهت ازسر گیری اتوماتیک تحریم ها در صورت تخطی ایران از این توافقنامه تدوین شود.
طبق جدول زمانبندی مذاکرات، قرار است که این توافقنامه در ماه ژوئن امضا شود.
با این حال تعدادی از مسائل حل نشده در این زمینه دوجود دارد که عبارتند از: ایران به چه مدتی در معرض خطر ازسر گرفته شدن تحریم ها خواهد بود؟ سیستم کنترل تدابیر ایران برای اجرای تعهدات مربوط به محدود کردن برنامه هسته ای اش به چه شکلی خواهد بود؟ و سرانجام چه کسی مسئولیت تصمیمگیری در خصوص ازسر گیری تحریم ها را بر عهده خواهد داشت؟ منابع غربی می گویند آمریکا خواستار آن است که مکانیسم ازسر گیری تحریم ها به تمام مدت 10 ساله اعتبار توافقنامه حفظ شود.
بعلاوه باید به یک مساله دیگر اشاره شود که همچنین حل نشده و مرتبط با آمادگی آمریکا و اتحادیه اروپا برای لغو تحریم های یک جانه خود علیه ایران است. این مساله در دستور کار مذاکرات ایران و 1+5 قرار ندارد زیرا که این تحریم ها به طور یک جانبه از سوی واشنگتن و بروکسل اعمال شده و مساله رفع آنها نیز تنها توسط آنها قابل حل است.
تا کنون هیچ تضمینات مطمئنی در مورد رفع این تحریم ها به تهران ارائه نشده است.
یادآور می شود ایران و گروه "1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا و المان) در حال مذاکره برای تدوین سیستم تضمینات در راستای اثبات ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران هستند تا در صورت حصول توافق جامع در این زمینه، تحریمات بین المللی علیه تهران بطور تدریجی لغو شود.
آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 روز یک شنبه 29 ماه در شهر لوزان سوئیس به پایان رسید.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала