لحظه حقیقت در مذاکرات هسته ای

© REUTERS / Brian Snyderوزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران محمد جواد ظریف
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز یکشنبه در مذاکرات هسته ای 5 بعلاوه 1 - روسیه، آمریکا، چین، انگلیس فرانسه و آلمان با ایران در لوزان سویس لحظه حقیقت فرا رسیده. وزیران خارجه طرف ها به تدوین توافقنامه نهایی و همه گیر پرداختند. این قرارداد سیاسی باید تا 30 ژوئن آماده شود. تا امروز چه چیز حاصل شده است؟

ایرینا فیودورووا کارمند ارشد علمی انستیتو شرق شناسی مسکو گفت:

کار های زیادی تا امروز انجام شده. الان مانند هیچ وقت دیگر در طول 12 سال اخیر طرفین به قبول توافق نزدیک هستند، سندی که مساله هسته ای ایران را از دستور روز سیاست جهانی حذف خواهد کرد. توافق هنوز حاصل نشده و کسی نمی تواند اطمینان 100 درصد را بدهد که معامله با موفقیت پایان یابد. هر چند که مذاکره کنندگان خوشبین هستند.

واقعا همه شرکت کنندگان گفت و گو ها به نتیجه مثبت امیدوار اند. ناظران ارتقائ مذاکرات به سطح وزیران را عامل مثبت دانستند. در لوزان وزرا جمع شدند. وزیران خارجه گروه شش و ایران روز تمام دیدار های دوجانبه داشته و نزدیک به عصر بدون ایران گردهم آمده برای هماهنگ کردن مواضع. این اقدام در آستانه ملاقات با ایران در نشست عمومی صورت پذیرفت.

همه مذاکرات در بسته بود و این امر قابل فهم است. زیرا در ایران، آمریکا و کشور های عرب افراد زیادی هستند که با همه گونه مذاکرات با ایران مخالفت می کنند. مخالفان ایران طلب می کنند که کل کار ها در رشته هسته ای برای ایران ممنوع شود. این امر اصلا مخالف قرار داد ان پی تی و دیگر قوانین بین المللی است. به این خاطر هیاهوی زیادی حول مذاکرات تا پایان گفت و گو ها می تواند مانع آن شود.

و مسایل جدی باقی مانده هنوز هستند. در درجه اول آنها مربوط به سانتریففوژ های مجاز برای ایران و مقدار اورانیوم تغلیظ شده موجود در انبار ها و مهلت توافق و مهم تر از همه چگونگی برداشتن تحریمات از ایران است.

رسانه ها نوشتند که مساله اول حل شده. طرفین قرار گذاشتند که ایران 6000 سانتریفوژ برای غنی سازی در اختیار داشته باشد، حالا ایران 10 هزار سانتریفوژ فعال دارد. وضع مساله دوم روشن نیست. این مساله از نظر تضمین جنبه صلح آمیز برنامه هسته ایران از اهمیت حد اکثر برخوردار است. باید کاری شود تا ایران تنها  مقداری مجاز برای پروژه های غیر نظامی داشته باشد و  بیش از این نداشته باشد.

ناظران می گویند که ایران آماده است بخش قابل توجه اورانیوم خود را برای نگهداری به روسیه بسپرد. ایران این را رد کرده. موضوع تحریمات هنوز مانع اساسی باقی می ماند.

در مورد موعد کنترل بسیار سخت برنامه هسته ای ایران هم هنوز توافق حاصل نشده. مخالفان ایران مهلت 10 ساله را پیشنهاد کردند. ایران مهلت به مراتب کمتر را می خواهد.

ایران اصرار می ورزد که برداشتن تحریمات شکل یک بسته داشته و تحریمات بلافاصله پس از حصول توافق برداشته شود. آمریکا می خواهد ابتدا از تهران تضمین بگیرد و بعد به گفت و گو در باره رفع تحریم بپردازد و این روند می تواند مرحله ای باشد. در ضمن لاوروف وزیر خارجه روسیه حتی چند سال پیش حل مرحله به مرحله مشکل تحریمات را پیشنهاد کرده بود. این پیشنهاد از سوی همتایان قبول شد.

تهران هم تضمین لغو تحریمات را تقاضا کرده. ایران به نامه 47 سناتور آمریکا اشاره کرده در این باره که امضای باراک اوباما رییس جمهور کنونی آمریکا زیر این تعهد ضامن کافی برای اجرای دراز مدت آن نمی باشد. به عقیده ایران این تعهد هم مانند قراردادی در باره حل مساله هسته ای ایران به تایید اضافی محتاج است مثلا بوسیله صدور قطعنامه مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد. ایران طرفدار این راه حل است. احتمالا در لوزان این موضوع نیز بررسی شد.

و در باره موضع روسیه باید گفت که سرگئی لاوروف در نشست پایبندی طرف روسیه به رسیدن هر چه زودتر به توافق جامع را تایید کرد.

در حال حاضر گروه 5 بعلاوه 1 و ایران دراند سندی در باره اصول سیاسی قرارداد آینده را تدوین می کنند. به گزارش وزارت خارجه روسیه، همه شرکت کنندگان به پیشرفت قابل ملاحظه حاصل شده در جریان مذاکرات اشاره کرده و وجود روحیه اصولی برای دسترسی به توافق همه گیر جهت رفع مشکلات پیرامون برنامه هسته ای ایران در طول چند روز نزدیک را تایید کردند. خوشبین باشیم، صبرمان چندان طولانی نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала