تصادفات جاده ای در ایران ازسالانه 28هزار نفر به کمتر از 17هزار نفر رسید

© REUTERS / Park Jung-hoتصادفات جاده ای در ایران ازسالانه 28هزار نفر به کمتر از 17هزار نفر رسید
تصادفات جاده ای در ایران ازسالانه 28هزار نفر به کمتر از 17هزار نفر رسید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس پلیس راهور ناجا از کاهش تصادف های جاده ای در سال های اخیر خبر داد و گفت: آمار تصادفات جاده ای سالانه در ایران از 28هزار به کمتر از 17 هزار نفر رسید که تلاش داریم این رقم را به حداقل برسانیم.

به گزارش ایرنا، سردار اسکندر مومنی افزود: بر این اساس ما با کاهش 11هزار تصادفات جاده ای طی این سال ها روبرو بودیم که امیدواریم شاهد کاهش بیشتری در تصادفات جاده ای باشیم.

مومنی درعین حال تصریح کرد: البته این به این معنا نیست که عدد 17 هزار نفر در تصافادت جاده ای رقم خوبی است اما جای امیدواری است که بتوانیم این رقم را به حداقل برساینم.

وی ادامه: در گذشته که ایران در آمار تصادفات جاده ای رتبه نخست را داشت ، این رتبه به میانگین رسیده است و به دنبال آن هستیم تا رقم را طی یکی دوسال آینده به 13هزار نفر کاهش دهیم.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بیش از 41 درصد تصادفات جاده ای به دلیل واژگونی خودروها بوده است گفت: در 24 ساعت اخیر 32 نفر در جاده ها کشته شده اند.

مومنی در ادامه اظهار داشت:اهمیت و ارزشی که دین مبین اسلام برای جان انسان ها قائل شده بسیار والاست. همانطور که رهبر معظم انقلاب انقلاب در دیدار عوامل طرح نوروزی گفتند دستگاه ها و مسوولین تلاش خود را برای به حداقل رساندن تلفات جاده ای بکار گیرند و ما نیز در تلاش هستیم تا آمار تصادفات جاده ای را پیش از بیش کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در دنیا بیش از یک میلیارد و 700میلیون وسیله نقلیه موتوری وجود دارد که سالانه بیش از یک میلیون و 300هزار نفر در دنیا دراثر حوادث رانندگی کشته می شوند.

رییس پلیس راهوار ناجا افزود: در سال میلادی گذشته (2014) به تعداد کشته های دنیا هم افزوده شد و سازمان ملل پیش بینی کرده که اگر این روند ادامه یابد طی 10 سال آینده تعداد کشته ها دوبرابر می شوند.

به گفته مومنی، اوج تصادفات جاده ای ایران در سال های 84-85 بوده که در آن مطقع بیش از 28 هزار نفر در سفرهای جاده ای کشته شده اند در حالی که تعداد خودروها در کشور در این سال کمتر از 7 میلیون نفر بود.

وی در عین حال گفت: در حال حاضر تعداد کشته ها به کمتر از 17 هزار نفردر تصادفات جاده ای رسید ، در حالی که تعداد خودروها قریب به سه برابر شده است.

رییس پلیس راهوار ناجا همچنین به یکی از شاخص هایی که در بررسی آمار تصادفات جاده ای مورد محاسبه قرار می گیرد،اشاره کرد و افزود: تعداد کشته ها را به ازای هر 10هزار وسیله نقیله محاسبه می کنند و در بسیاری از کشورها نیز40 تا 100هزار نفر کشته می دهند.

مومنی اظهارداشت: براساس همین محاسبه در سال 84 تعداد کشته ها در کشور به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه 25 نفر بود که اکنون به 6 نفر رسید در حالی که میانگین دنیا تعداد کشته ها را به ازای هر10هزار وسیله نقلیه هفت و نیم نفر است.

رییس پلیس راهوار ناجا ادامه داد: ایران که در تصافات جاده ای طی سال های 84-85 رتبه نخست دنیا را داشت اکنون به کمتر از رتبه میانگین رسیده است.

یران رتبه ۱۸دنیا در صنعت خودرو - اسپوتنیک ایران
ایران رتبه ۱۸دنیا در صنعت خودرو

مومنی با بیان اینکه آمار 17هزار کشته در تصادفات جاده ای ایران نیز باید کاهش یابد گفت: طی یکسال گذشته حدود 1200 انسان کمتر کشته شدند که این به دلیل رعایت قانون و همت همه دستگاه ها و مردم بوده است.

وی هدف گذاری برای پایان سال 95را کاهش تصادفات جاده ای از 17 هزار به 13هزار نفر عنوان کرد و افزود: همچنین به ازای هر 10هزار وسیله نقیله تعدا کشته ها از 6 نفر به 4 نفر برسد که این شدنی است زیرا ملت ما نشان دادند چیزی که بخواند و اراده کنند محقق می شود.

 

مومنی رویکردهای اصلی پلیس برای کاهش این تلفات جاده ای ، فعالیت های فرهنگی و آموزشی برشمرد و گفت: برخی از ما در رانندگی با شتاب عمل می کنیم که باید اولویت اول ما تغییر در رفتار رانندگی از طریق اقدامات آمورزشی و فرهنگی باشد که البته همین عامل باعث کاهش تلفات جاده ای شده است.

وی اولویت دوم در 93 و ادامه آن را در سال 94استفاده از سیستم و کنترل های هوشمند ذکر کرد و گفت: این اقدام باعث سرعت و دقت در کار و صحت عمل بیشترمی شود.

رییس پلیس راهوار ناجا افزود: معتقدیم که اگر یکسال پول جریمه ها را به توسعه سیستم های هوشمند اختصاص دهیم بیش از 40 درصد تصادفات کاهش می یابد.

مومنی درباره راه اندازی سامانه 110120 طی امسال برای ارائه گزارشات از سوی مردم گفت: با این سامانه مسافران که از حمل و نقل عمومی برای سفر استفاده می کنند می توانند تخلفاتی از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچ و توقف نکردن برای نماز ازسوی رانندگان را گزارش دهند.

وی ادامه داد: با راه اندازی این سامانه خوشبختانه برخی از ایت خلفات کاهش یافت.

رییس پلیس راهوار ناجا از دیگر اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی را اصلاح توقف مطلقا ممنوع در کنار مساجد عنوان کرد و افزود: این عنوان به ایستادن مطلقا ممنوع بجز اقامه نماز تغییر یافت، یعنی هنگام اقامه نماز اگرفردی خودرواش را در این اماکن متوقف کند مشمول جریمه نمی شود.

مومنی با بیان اینکه این ایام بزرگترین عملیات ترافیکی سال است و همه مردم بیش از یکبار به سفر می روند،گفت: بیش از90 درصد جابجایی بار و مسافر زمینی محور و کمتر از 10 درصد از طریق ریلی، هوایی و دریایی صورت می گیرد.

وی افزود: 50هزار نیروی راهنمایی رانندگی در کل مشوربرای خدمتگزاری به مردم در سراسر کشور حضور دارند اما انتظار می رود که مردم هم قانون را رعایت کنند و ما با رعایت پرهیز از سرعت و سبق غیر مجاز و خواب آلودگی می توانیم جلوی بیش از 70درصد تصادفات را بگیریم.

پیش از این موسی حقانی رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر همزمان درباره نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران سخنرانی کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала