Agencia de noticias Sputnik - اسپوتنیک ایران
چندرسانه ای
چند رسانه ای - گزارش تصویری، کاریکاتور و داده نمای در موضوعات مختلف را در بخش چند رسانه ای خبرگزاری اسپوتنیک ایران ببینید

سازمان کشورهای صادر کننده ی نفت - اوپک

اشتراک
هدف از تاسیس اوپک چه بوده است؟ چه کشورهایی عضو این سازمان هستند و تعیین قیمت نفت به چه عواملی وابسته است؟ آیا سیاست گزاری های این سازمان، همیشه به نفع اعضای آن است؟ پاسخ تمامی این سوالات را تنها در داده نمایی "Sputnik" پیدا کنید.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" در سال 1960 میلادی توسط 5 کشور ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا بنیانگذاری شد. هدف اصلی از تاسیس این سازمان، پاسخ به کارتل نفتی جهانی "هفت خواهران نفتی" متشکل از شرکت های "British Petroleum"، "Exxon"، "Gulf Oil"، "Mobil"، "Royal Dutch Shell"، "Chevron" و "Texaco" بود که در آن زمان، صنعت نفت جهان را در انحصار خود قرار داده بودند.

سازمان اوپک در حال حاضر از 12 کشور عضو تشکیل شده است. از زمان تاسیس تا کنون، کشور های قطر، لیبی، امارات متحده عربی، الجزایر، نیجریه، اکوادور و آنگولا نیز به عضویت این سازمان درآمده اند. کشورهای عضو اوپک، دو سوم یعنی حدود 67 درصد از ذخایر ، 40 درصد از استخراج و نیمی از صادرات این طلای سیاه در جهان را در اختیار دارند. مهمترین هدف این سازمان، هماهنگی، اتحاد و یکپارچه سازی سیاست های قیمت گذاری عادلانه و ثبات قیمت نفت در بازار جهانی می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала