آذربایجان مانع صادرات ایران به روسیه است

© Fotolia / Kadmyآذربایجان مانع صادرات ایران به روسیه است
آذربایجان مانع صادرات ایران به روسیه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.10.2021
اشتراک
طرف آذربایجانی در زمینه افزایش تنش در روابط بین باکو و تهران مانع صادرات کالا از ایران به روسیه می شود.
به گزارش اسپوتنیک، سید جلیل جلیل فر عضو شورای مدیران اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه روز دوشنبه در این خصوص اطلاع داد.
وی افزود: مهم‌ترین مشکل ما برای رشد مبادلات تجاری، عدم تمرکز بخش دولتی و تصمیم‌گیران حوزه بازرگانی برای تنوع صادرات است. بالغ بر 80 درصد از صادرات ما به روسیه محصولات غذایی و کشاورزی است که عمده آنها از مرز آستارا عبور می‌کنند. در این راستا با توجه به اتفاقات شمال غرب با یک سری از کارشکنی‌ها و عدم همکاری دولت آذربایجان هم مواجه هستیم.
وی در مورد کارشکنی‌های صورت گرفته بیان کرد: آذربایجان نمی‌تواند مستقیما بگوید که این خط کشتی‌رانی را بسته‌ام چراکه یک خط ترانزیتی وجود دارد و پای کشور روسیه در میان است. هر روز بهانه‌ای می‌آورد و کارهای مرزی را انجام نمی‌دهد. یک روز می‌گوید برق قطع است، روز دیگر دستگاه ایکس ری کار نمی‌کند، یک روز می‌گوید سگ موادیاب نیست. به همین علت دیده می‌شود که تعداد زیادی کامیون صف بسته‌اند و حتی با صف‌های 10 کیلومتری در آستارا مواجه می‌شویم.
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه اضافه کرد: باید با هرکشوری به خصوص کشورهای همسایه یک مدل از دیپلماسی را داشته باشیم، اخیرا خبری منتشر شد که مسیر ترانزیت ارمنستان جایگزین آذربایجان می‌شود. این موارد را نباید در این شرایط رسانه‌ای شود. آذری‌ها با ارمنی‌ها درگیر هستند و هر میزان که این اخبار رسانه‌ای شود، کارشکنی رخ می‌دهد. الان تنها راه آن دیپلماسی است تا این مسیر باز شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала