افزایش بی سابقه قیمت دلار در ایران

© Fotolia / Pakhnyushchyyافزایش بی سابقه قیمت دلار در ایران
افزایش بی سابقه قیمت دلار در ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2021
اشتراک
دلار با عبور از مرز ۲۸ هزار تومانی و جای گرفتن در محدوده ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان، رکورد قیمت خود در ایران در 11 ماهه اخیر را شکست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، قیمت دلار روز چهارشنبه و در پنجمین روز هفته، به بالاترین قیمت خود در ۱۱ ماه اخیر رسید و ۴۰۰ تومان رشد را به ثبت رساند و با عبور از مرز ۲۸ هزار تومانی به محدوده ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. رشد ۴۰۰ تومانی قیمت دلار در حالی است که در سال ۱۴۰۰ تنها یک بار در تاریخ ششم شهریورماه توانسته بود بالای مرز ۲۸ هزار تومان و در محدوده ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان نوسان کند اما آخرین باری که دلار بالاتر از نرخ ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان نوسان کرده بود، مربوط به ۶ آبان ۱۳۹۹ بوده است.
مقدار ارز 4200 تومانی که برای دارو در ایران اختصاص داده شده بود مشخص گردید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.09.2021
مقدار ارز 4200 تومانی که برای دارو در ایران اختصاص داده شده بود مشخص گردید
تحلیل‌گران بر این باورند که وضعیت متغیر‌های پولی به گونه‌ای است که احتمال رشد دلار را در ذهن بازیگران ارزی زنده می‌کند. با این حال، مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های اخیر جنبه تعیین‌کننده انتظارات تورمی را به خود گرفته بود. تا زمانی که بازار تصور می‌کرد، قرار است مذاکرات از سر گرفته شود و تحریم‌ها در معرض لغو قرار بگیرد، انتظارات تورمی محدود بود و بازیگران ارزی با احتیاط رفتار می‌کردند.
با این حال، اختلاف‌های اخیر ایران با آژانس و اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه و مقامات آمریکایی موجب شد احتمال شروع دوباره مذاکرات برای بازیگران ارزی کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی، کاهش انتظار معامله‌گران برای لغو تحریم‌ها در کوتاه‌مدت یکی از عواملی بود که زمینه‌ساز رکوردزنی دلار شد.
همنچنین برخی از فعالان عنوان می‌کنند که یکی از دلایل کاهش نوسانات دلار از دی ماه سال گذشته، افزایش خرید‌های نفت چین از ایران بود و حالا خبر‌هایی در میان معامله‌گران بازار منتشر شده که آمریکا قصد دارد با چین برای کاهش خرید نفت از ایران مذاکره کند. شماری از بازیگران ارزی می گویند که با کاهش خرید چینی‌ها، وضعیت عرضه ارز بار دیگر دچار مشکل خواهد شد.
به گزارش دنیای اقتصاد، رکوردزنی قیمت دلار در روز چهارشنبه موجب شد خرید‌ها در بازار سکه نیز بیشتر شود. فلز گران‌بهای داخلی دیروز ۱۶۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و حدود ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفت.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала