هشدار مقام ایرانی به ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران تا پایان سال

© Hasan Sarbakhshianهشدار مقام ایرانی به ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران تا پایان سال
هشدار مقام ایرانی به ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران تا پایان سال - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2021
اشتراک
عضو اتاق بازرگانی ایران هشدار داد اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، آنگاه نرخ تورم تا پایان سال به 60 درصد می‌رسد و اقتصاد ایران ونزوئلایی می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جی پلاس، مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور را در رونق تولید دانست و تاکید کرد که رونق تولید تنها در سایه حل مشکلات اف‌ای‌تی‌اف و سوئیفت حاصل می‌شود. از طرفی، مخالفان پذیرش لوایح اف‌ای‌تی‌اف تاکنون مانع از تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام شده‌اند و می‌گویند امضای این لوایح با «فعالیت‌های پوششی» جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد.

نشست کمیسیون برجام با ایران در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2021
آیا بازگشت به برجام، باعث بهبود اقتصاد ایران خواهد شد؟

مسئولان همواره تحریم‌های ایالات‌متحده را عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور معرفی کرده‌اند. اگرچه نمی‌توان سایه تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را انکار کرد، به گواهی گفته‌های کارشناسان اقتصادی آنچه باعث شده است اقتصاد کشور به مرز فروپاشی و ورشکستگی برسد، خودتحریمی به دلیل نپذیرفتن لوایح اف‌ای‌تی‌اف است؛ دو لایحه‌ای که پس از تصویب در مجلس دهم و رد آن در شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده شدند و از آن روز تاکنون بی‌نتیجه مانده‌اند.

لوایح اف‌ای‌تی‌اف در میان تندروهای نزدیک به حاکمیت مخالفان زیادی دارند. آنان ادعا می‌کنند که پذیرش این لوایح در اقتصاد ایران تاثیری نخواهد داشت. مخالفان اف‌ای‌تی‌اف می‌گویند پذیرش این لوایح راه‌ میان‌بر ایران برای دور زدن تحریم‌ها را از میان می‌برد اما مخالفت جدی با این لوایح یک دلیل مهم دیگر هم دارد و آن این است که دست ایران برای کمک مالی به گروه‌هایی مثل حزب‌الله لبنان را می‌بندد.

نتیجه چنین تصمیمی گسترش فقر، تورم و مشکلات اقتصادی برای مردم ایران است. مشکلاتی که به قول مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران، اگر اقدام مناسبی برای آن انجام نشود و این روند ادامه یابد، خطر ونزوئلایی شدن اقتصاد کشور را در پی دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала