توافق نفتی جدید اوپک پلاس به علت مخالفت امارات هنوز حاصل نشده است

© AP Photo / Charlie Riedelکاهش اندک قیمت نفت در جهان
کاهش اندک قیمت نفت در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
اشتراک
توافق اوپک پلاس برای عرضه بیشتر نفت به بازار و تمدید سیاست مدیریت بازار تا پایان سال ۲۰۲۲ به موافقت امارات متحده عربی مشروط است که با این توافق مخالفت کرده و باعث کشیده شدن مذاکرات به روز دوم شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  ایسنا، امارات متحده عربی روز پنجشنبه مانع تصویب توافق عربستان سعودی و روسیه برای تسهیل محدودیت عرضه به میزان دو میلیون بشکه نفت در روز تا پایان سال ۲۰۲۱ و تمدید توافق محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۲ شد. پیمان فعلی محدودیت عرضه که از ماه مه سال ۲۰۲۰ به اجرا درآمد، قرار است در آوریل سال ۲۰۲۲ به پایان برسد.

منابع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند که امارات متحده عربی به افزایش تولید اعتراض ندارد و خواهان آن است که در توافق جدید سطح تولید این کشور تولید بالاتر از میزانی که بر اساس آن تولیدش را محدود کرده است، در نظر گرفته شود.

 زنگنه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2021
چرا بازگشت نفت ایران به بازار موجب نگرانی می‌شود؟

امارات متحده عربی می‌گوید با هدف نشان دادن حسن نیت و امید این که محدودیت عرضه همان طور که در آوریل سال ۲۰۲۰ توافق شده بود در آوریل سال ۲۰۲۲ خاتمه پیدا می‌کند، پیش از این با سطح مبنای تولید بسیار پایینی موافقت کرده بود.

به گفته منابع آگاه در اوپک پلاس، امارات متحده عربی می‌خواهد سطح مبنای تولیدش در ۳.۸ میلیون بشکه در روز به جای ۳.۱۶۸ میلیون بشکه در روز تعیین شود. سطح مبنای تولید بالاتر به معنای کاهش تولید کمتر است.

امارات متحده عربی برنامه‌های رشد تولید بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کند و میلیارد‌ها دلار برای افزایش ظرفیت تولید سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس باعث توقف ۳۰ درصد از ظرفیت تولید این کشور شده است.

تولیدکنندگان اوپک پلاس از ماه مه سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در بحبوحه همه‌گیری کووید ۱۹ محدودیت عرضه به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشتند و این محدودیت عرضه تا ژوئیه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز می‌رسد. اگر مخالفت امارات متحده عربی مانع اجرای توافق جدید شود، محدودیت عرضه اوپک پلاس ۵.۸ میلیون بشکه در روز می‌ماند و باعث می‌شود قیمت‌های نفت تحت تاثیر بهبود سریعتر تقاضا از عرضه افزایش بیشتری پیدا کند.

بر اساس گزارش های دریافتی ، بهای معاملات نفت برنت روز جمعه به بیش از ۷۵ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت در دو سال و نیم گذشته است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала