پیش‌بینی رکود جهانی اقتصاد

© Depositphotos.com / Realinemedia رکود و بحران مالی
رکود و بحران مالی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.05.2021
اشتراک
محرک پولی فعلی برای اقتصاد جهانی موجب متلاشی شدن بازارها خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گزارش مرکز تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان و پیش بینی کوتاه مدت، محرک پولی فعلی برای اقتصاد جهانی موجب انفجار بازارها خواهد شد که به نوبه خود دلیل بروز بحران اقتصادی در سال 2025 خواهد بود.

متخصصان دو سناریوی پیشرفت و توسعه اقتصاد جهانی را تهیه دیدند. مطابق با گزینه اول، پاندمی ویروس کرونا تا اواسط سال جاری به پایان خواهد رسید و آهنگ رشد تولید ناخالص ملی در سطح 4 درصد در سال پیش بینی می شود و قیمت نفت تا 85-82 دلار در ازای هر بشکه تا پایان دهه افزایش خواهد یافت.

سناریوی « بحران ساختاری»، فرسایشی شدن پاندمی را پیش بینی می کند که تا اواسط 2022 ادامه خواهد داشت. آهنگ رشد تولید ناخالص ملی 3-2 درصد و قیمت نفت 55-50 دلار در ازای هر بشکه پیش بینی شده است که تا اوایل سال 2030 تا 65 دلار افزایش خواهد یافت.

رشد چشمگیر اقتصاد چین با وجود همه گیری کرونا در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2021
رشد چشمگیر اقتصاد چین با وجود همه گیری کرونا در جهان

در صورت اجرایی شدن سناریوی دوم، در کشورهای جنوب اروپا و ترکیه به دلیل طولانی شدن روند پاندمی، بحران نیز طولانی تر خواهد شد. در سال 2025 آهنگ افزایش تولید ناخالص ملی جهانی تا 2-1 درصد کاهش خواهد یافت.

گفتنی است، چندی پیش صندوق بین‌المللی پول تخمین زده بود که رشد اقتصادی در دوران پساکرونا به تدریج کند خواهد شد و به میزان خود در دوره پیش از همه‌گیری «کووید-۱۹» باز خواهد گشت.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول، مستقر در واشنگتن، همچنین پیش‌بینی شده بود که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۴.۴ درصد خواهد رسید. در گزارش روز سه شنبه صندوق بین‌المللی پول پیش بینی شده بود که آمریکا در سال جاری میلادی رشد ۶.۴ درصدی را تجربه خواهد کرد. این رقم بیشترین میزان رشد اقتصادی در ایالات متحده از سال ۱۹۸۴ تاکنون خواهد بود.

اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری ۸.۴ درصد رشد خواهد داشت. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ به ۵.۶ درصد برسد. از سوی دیگر رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو حوزه یورو در سال جاری ۴.۴ درصد پیش بینی شده است. صندوق بین المللی پول تخمین زده است که رشد اقتصادی این کشورها در سال ۲۰۲۲، ۳.۸ درصد باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала