افزایش واردات نفت از ایران توسط چین و عواقب آن

© AP Photo / Mark J. Terrillافزایش واردات نفت از ایران توسط چین و عواقب آن
افزایش  واردات نفت از ایران توسط چین و عواقب آن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
اشتراک
خبرگزاری رویترز از افزایش واردات نفت خام ایران از سوی چین خبر داد و نوشت: این امر موجب کاهش تقاضای پکن از سایر تولید کنندگان نفتی شده و فشار را بر آنها برای کاهش بهای نفت افزایش داده‌ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رویترز خاطرنشان می سازد که واردات بی سابقه نفت خام ایران از سوی چین در ماه های اخیر باعث فشار بر تولید کنندگان رقیب شده و فروشندگان نفت را از کشورهایی مانند برزیل، آنگولا و روسیه مجبور به کاهش قیمت ها و ارسال محموله هایشان به هند و اروپا کرده است.

رویترز افزود: جهش در صادرات نفت خام ایران بازار را غافلگیر کرده است و این امر در پی آن رخ داد که انتظار می رفت دولت «جو بایدن» مذاکرات خود را بر سر برجام با تهران از سر بگیرد.

تولید نفت ایران ۱۳۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
تولید نفت ایران ۱۳۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت

در واقع نفت ایران با وجود تحریم های شدید ایالات متحده از اواخر سال ۲۰۱۹ شروع به سرازیر شدن به سوی چین کرد و حجم صادراتی آن از اواخر سال ۲۰۲۰ شروع به افزایش کرد و خریداران هم با توجه به انتظار لغو تحریم های واشنگتن در دولت بایدن جسارت بیشتری برای معامله با ایران پیدا کردند.

براساس تحقیقات "ریفینیتیو اویل" (Refinitiv Oil)  که چشم اندازهای قابل تاملی در خصوص بازار نفت ارائه می دهد، چین از ماه نوامبر تا مارس (آبان تا اسفند) به طور متوسط ​​روزانه ۵۷۰ هزار بشکه نفت خام ایران را خریداری کرده است و میزان ذکر شده نزدیک به پنج درصد کل نیاز نفتی این بزرگترین وارد کننده نفت خام در جهان است.

یک تاجر نفت از چین در این خصوص گفت: فروشندگان نفت از آمریکای جنوبی تا آفریقای غربی و دریای شمال در حال تلاش برای یافتن بازارهای جدید به دلیل کاهش تقاضای چین هستند.

به گزارش ایرنا، گفته می شود در این میان برزیل به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در آمریکای جنوبی و آنگولا در غرب آفریقا بیشترین آسیب را از کاهش تقاضا در چین دیده اند.

براساس آمار ارائه شده از سوی گمرک چین واردات نفت از برزیل از ماه ژانویه تا فوریه (دی تا بهمن) ۳۶ درصد کاهش یافته است.

گزارش ها نشان می دهد کاهش تقاضای نفت از سوی پکن سبب شده نفت خام روسیه نیز در اقدامی نادر به سوی آمریکا ارسال شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала