ایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8

© REUTERS / Evgenia Novozheninaایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8
ایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2021
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، دکترمحمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نوزدهمین نشست مجازی وزرای امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه موسوم به «دی 8» شرکت و سخنرانی کرد.

در این نشست وزرای خارجه سازمان دی هشت به ریاست وزیرامور خارجه بنگلادش و با حضور وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در آستانه دهمین نشست سران این سازمان برگزار گردید.

نشست مجازی سران قرار است فردا با حضور دکتر حسن روحانی و به ریاست نخست وزیر بنگلادش برگزار شود.

متن کامل سخنرانی آقای دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ‌نشست به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،

اجازه دهید مراتب تشکر خود را از شما و دولت بنگلادش برای برگزاری عالی این نشست ابراز دارم.

همچنین از دبیرکل  گرانقدر و تیم ایشان سپاسگزاریم .

وزرای گرانقدر،

جامعه بین الملل همچنان با چالش بی سابقه همه گیری کووید-19 رو به روست. برای ایران، این چالش با تروریسم اقتصادی وحشیانه علیه ملت عظیم ایران، که جنایتی فاحش علیه بشریت است، تلفیق شده است . 

هرچند جامعه بین الملل مشتاقانه می خواهد ویروس کرونا را به زباله دان تاریخ بسپارد، اما این همه گیری درسهای ارزشمندی هم به ما آموخته است. ما آموختیم که یک بحران سلامت چطور به سهولت می تواند به یک بحران اقتصادی، یک بحران بشری، یک بحران تحصیلی، یک بحران امنیت غذایی، یک بحران نابرابری  و موارد بسیار بیشتری منجر شده و به کشورهای در حال توسعه و  کمتر توسعه یافته خسارتی فراتر از انتظار وارد کند.

© Photo / Courtesy Foreign Ministry of the Islamic Republic of Iranحضور دکتر ظریف در نوزدهمین نشست مجازی وزرای امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه
ایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2021
حضور دکتر ظریف در نوزدهمین نشست مجازی وزرای امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه

در عین حال، ما همچنین آموختیم که یک بحران جهانی چطور میتواند برکات همبستگی را میان ملتها سرا زیر کند. اجازه دهید فرصت را غنیمت شمارده و از حمایتی که جمهوری اسلامی ایران در طول این همه گیری و در میانه تحریمهای غیرقانونی و بیرحمانه، از جانب کشورهای برادرمان در 8-D دریافت  کرده است ،قدردانی کنم .

درس دیگری که آموخته ایم این است که اگر جامعه بین المللی می خواهد برای چالشهای مشترکی که در پیش داریم آماده شود، تقویت همکاری میان کشورها و مناطق، گزینه ای بهینه خواهد بود. نهادهای چندجانبه، از جمله 8-D، مجموعه گسترده ای از انتخابها را در اختیار ما قرار می دهد .

دوستان عزیز ،

نمی خواهم به شرح و بسط در خصوص چالشهای مشترکی که پیش روی ماست، بپردازم. بلکه، می خواهم بر انتخابهای مؤثری تمرکز کنم که می توانیم به صورت جمعی در چارچوب موجود و بالقوه همکاری 8-D، اتخاذ کنیم . این امر همچنین اکنون که در آستانه نهایی کردن نقشه راه ده ساله 8-D قرار داریم ،بسیار حائز اهمیت و درخور است.

تجارت : در صورتی که موافقتنامه موجود تجارت ترجیحی همراه با برخی از ساز و کارهای تکمیلی

در خصوص گمرکات ،امور مالی و خرد مالی، بانکداری، ظرفیتهای دیجیتال و غیره اجرایی شوند ،هدف تجارت۲۰ درصدی درون 8-D تا سال 2020 در دسترس ما خواهد بود.

دولتهای ما باید در نقش تسهیلگر ظاهر شده و بخش خصوصی و شرکتهای  کوچک  و متوسط ما باید به میدان آورده شوند .

اتصال: با وجود فاصله جغرافیایی زیادی که میان برخی از کشورهای 8-D وجود دارد ،8-D می تواند یک نهاد متشکل از مجموعهای از کشورهای متصل به هم باشد. این امر میتواند و باید از جمله در زمینه حمل و نقل مرکب و همکاری بندری، قرابت فرهنگی و گردشگری و اتصال شرکت-به-شرکت محقق شود.

 پایتختهای انسانی و فناورانه : از کشور میزبان بابت هوشیاریاش در تعیین موضوع

«بهره برداری از قدرت جوانان و فناوری» به عنوان زمینه این نشست شورای وزیران و کنفرانس، سپاسگزاریم. وزرای مربوطه ما در حوزه جوانان، این هفته گردهم آمده و  راههای همکاری در خصوص این موضوع بسیار حائز اهمیت برای کشورهایمان را مورد بحث قرار دادند. جمهوری اسلامی ایران در دو برنامه مرتبط با مسائل انسانی و فناورانه 8-D فعال بوده است. ما در همدان میزبان «دانشگاه بین المللی 8-D» و همینطور در تهران میزبان «شبکه انتقال و تبادل فناوری 8-D» هستیم. ما از هر ایده ای برای تقویت این دو ابتکار استقبال می کنیم.  

آقای رئیس، در پایان اجازه دهید بار دیگر بر حمایت کامل ما از اقدام جمعی برای تحقق اهداف و مقاصد عالی 8-D، تأکید کنم .

 

از توجه شما سپاسگزارم .

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала