حجم تجارت خارجی ایران از ۶۵ میلیارد دلار عبور کرد

© Fotolia / Kadmyحجم تجارت خارجی ایران از ۶۵ میلیارد دلار عبور کرد
حجم تجارت خارجی ایران از ۶۵ میلیارد دلار عبور کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2021
اشتراک
معاون وزیر صمت ایران اعلام کرد: حجم تجارت خارجی ایران در سال ۹۹ با وجود تحریم‌ها، مشکلات بانکی و مشکلات حمل ‌و نقل به مرز ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، حمید زادبوم معاون وزیر صمت ایران، در همایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده گیلان با حضور مقامات کشوری و استانی، صادرکنندگان را جهادگران عرصه اقتصادی و تجارت بین‌الملل دانست و اظهار داشت: در سال ۹۸ حدود ۴۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم که نشان‌دهنده یک کار بزرگ و جهادی است.

امضای تفاهم نامه تاسیس کنسرسیوم صادرات به اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
امضای تفاهم نامه تاسیس کنسرسیوم صادرات به اوراسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه حجم تجارت خارجی ایران در سال ۹۹ با وجود تحریم‌ها، مشکلات بانکی و مشکلات حمل ‌و نقل به مرز ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید خاطرنشان کرد: طبق آمار از نظر ارزشی حدود ۱۹ درصد کاهش صادرات و ۱۵ درصد نیز کاهش واردات داشتیم.

زادبوم تصریح کرد: همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهانی، تولید ناخالص داخلی جهان و همچنین میزان تقاضای کشورها و حجم واردات و تجارت اثر گذاشت و اقتصاد و تجارت جهانی تحت تأثیر آن قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از ۳۰ میلیون تُن کالای وارداتی در کشور، ۲۴ میلیون تُن مربوط به کالاهای اساسی است ابراز داشت: آمار و ارقام نشان می‌دهد بخش اعظمی از واردات کشور به کالاهای اساسی اختصاص دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به پرداخت مشوق ‌های صادراتی در طول ۱۱ ماه امسال خاطرنشان کرد: بخشی از مشوق‌ها به زیرساخت‌های صادراتی و مرزی تخصیص داده شد و در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز آمادگی حمایت و کمک داشتیم.

معاون وزیر صمت از تشکیل کمیسیون مشترک با کشورهای همچون بلاروس، اتریش، ازبکستان و نیجریه و دیگر کشورها خبر داد و تصریح کرد: دیگر کشورهای هدف ما ۱۵ کشور همسایه هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала