وزارت نفت ملزم به تسریع در برداشت از میادین مشترک نفتی شد

© AP Photo / Vahid Salemiوزارت نفت ملزم به تسریع در برداشت از میادین مشترک نفتی شد
وزارت نفت ملزم به تسریع در برداشت از میادین مشترک نفتی شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2021
اشتراک
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، وزارت نفت را ملزم کردند که در طرح های توسعه ای اولویت را به میادین مشترک نفتی داده تا فرصت های بهره برداری به نفع این کشور حاصل شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس ایران، در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه و در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، با الحاق دو بند به تبصره ۵ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

افزایش قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2021
افزایش قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس

طبق یک بند الحاقی مصوب، وزارت اقتصاد موظف است هر ماه گزارشی از نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی را به مجلس ارائه کند. افزایش این نسبت به بیش از ۴۵ درصد منوط به اخذ مجوز از مجلس است.

همچنین بر اساس مصوبه دیگر مجلس، وزارت نفت از طریق بخش های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی مکلف است در طرح های توسعه ای در ابتدا با اولویت میادین مشترک نفتی به نحوی عمل نماید که فرصت های بهره برداری به نفع جمهوری اسلامی کاملا و به موقع صیانت شود و هرگونه تاخیر در اجرا یا اجرای ناقص این حکم به تناسب تخلف و جرم محسوب می شود که در مراجع قانونی و ذی صلاح قابل رسیدگی است.

این پیشنهاد را علی خضریان نماینده تهران مطرح کرد و گفت: تولید و توسعه از میادین مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه یکی از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی است که متاسفانه کشورهای همسایه از فقدان ساز وکار مشخص تولید از میادین مشترک سوءاستفاده کرده و با شتاب بخشیدن به تولید منابع نفتی و گازی ما را به یغما می برند.

وی ‌افزود: با گذشت ۷ سال از وزارت آقای زنگنه با وجود برنامه مربوط به برداشت منابع از میادین فرزاد A و B و فاز ۱۱ پارس جنوبی نه تنها اقدام موثری جهت توسعه و تولید از این میادین انجام نگرفته بلکه قراردادها و توافق نامه های منعقد شده با پیمانکاران داخلی نیز فسخ شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала