آیا بایدن قیمت استیل را کم می‌کند؟

© Sputnik / Pavel Lisitsyn /  مراجعه به بانک تصاویر آیا بایدن قیمت استیل را کم می‌کند؟
آیا بایدن قیمت استیل را کم می‌کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر سال به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و تحت تاثیر سیاست‌های مختلف، نرخ دلار دچار نوسان می‌شود.

اما در سال 99 رشد دلار از روند طبیعی خود خارج شده و با شکستن سقف‌ قیمتی همگان را دچار شگفتی کرد. اهمیت این افزایش از جهتی است که کالاهای مختلفی نظیر دارو و قطعات فولادی به دلیل وارداتی بودن از نرخ دلار تاثیر می‌پذیرند. در واقع هرگونه کالای مورد نیازی که در کشور از طریق واردات تامین می‌گردد، بر پایه دلار معامله می‌شود.

در بازار آهن آلات کمبود تولید و یا نبود امکانات، مسئولین را مجاب می‌کند تا نیاز کشور به برخی کالاها را از راه واردات پاسخ دهند. مقاطع استیلی از جمله رایج‌ترین کالاهای مبادلاتی در این حوزه هستند. آلیاژ استیل به دلیل خواص منحصر به فردی که از خود نشان می‌دهد، مثل مقاومت به خوردگی فوق العاده، در بخش‌های حساس مثل نفت و گاز به طور گسترده کاربرد دارد. بنابراین نوسانات قیمت استیل تحت تاثیر شرایط مختلف، بر بازار مصرف آن تاثیر مستقیم می‌گذارد.

نوسانات قیمت استیل در سال 99

گرچه دلار و قطعات ساخته شده با فولاد زنگ نزن رابطه مستقیم و تنگاتنگی با هم دارند، اما نباید تاثیر سایر عوامل موثر بر قیمت گذاری را نادیده گرفت. شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم روز دنیا می‌تواند در تغییر دادن قیمت‌ها اثرگذار باشد. در واقع می‌توان این طور به نتیجه رسید که این مجموعه عوامل بر التهابات و نوسانات دلار دامن زده و به دنبال آن قیمت کالای وارداتی دستخوش تغییر و تحول می‌شود.

از جمله اتفاقات مهم این روزهای دنیا، روی کار آمدن جو بایدن پس از دوره 4 ساله ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا است. این رویداد سیاسی آنچنان با اهمیت است که بسیاری از بازارهای جهانی نظیر بورس و یا فلزات به این اتفاق چشم دوخته بودند. هیجان ناشی از این رویداد باعث شد تا آتش افتاده بر جان دلار مجددا شعله ور شود. به همین خاطر با آغاز مهرماه و گذر نرخ دلار از مرز سی هزار تومان، قیمت مقاطع فولادی به شدت افزایشی بود.

از فردای روز انتخابات و با مشخص شدن پیروزی بایدن، دلار حدود یک هفته روند نزولی را در پیش گرفت. اما هر چه از این رویداد گذشت، مشخص شد که تنها دلیل افزایش بی رویه دلار، انتخابات نیست و شرایط اقتصادی داخلی عامل به وجود آمدن چنین وضعی است.

گرچه اغلب افراد انتظار داشتند سیر نزولی دلار بیش از یک هفته طول بکشد، اما خبرهای مبنی بر اعمال تحریم‌های جدیدتر از سوی ترامپ نگذاشت این روند ادامه دار باشد.

در این میان قیمت کالاهای استیلی چون ورق استیل که در ساخت تجهیزات آشپزخانه  کاربرد دارد، با فاصله‌ای چند روزه از روند نزولی دلار کاهش یافت. متقاضیان به امید کم شدن قیمت‌ها دست از خرید برداشتند تا درقیمت‌های پایین تر کالای خود را خریداری کنند. اما تشدید تحریم‌ها گروهی از خریداران را ترغیب به تهیه مقاطع استیلی کرد. به این ترتیب به دلیل افزایش تقاضا، قیمت‌ها در بازار بار دیگر صعودی شد.

اهمیت کاربرد استیل در صنعت

تخریب فولاد در اثر خوردگی یکی از رایج‌ترین اتفاقات ناخوشایند در صنعت است. در صنایع حساس مثل نفت و گاز، تخریب خوردگی می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. حضور کروم در مقاطع ساخته شده با استیل، به تقویت مقاومت به خوردگی فولاد کمک می‌کند. بنابراین استفاده از آلیاژ استیل برای بخش‌هایی که مواد خورنده مصرف می‌شود، بیشترین مزیت را دارد.

هم‌چنین سهولت در تمیز کردن استیل موجب شده تا این آلیاژ در صنایعی که بهداشت در اولویت قرار دارد، مثل تجهیزات پزشکی و صنایع غذایی، بیشترین کاربرد را داشته باشد. تمیز کردن استیل بسیار راحت بوده و نیازی به مواد شوینده قوی ندارد.

در بخش ساختمان سازی زیبایی و درخشندگی ظاهری مقاطع فولاد زنگ نزن دلیل استفاده این نوع آلیاژها است. به طور مثال گونه‌ای از لوله‌های استیلی به عنوان لوله نرده در بازار خرید و فروش می‌شود.

ورق، لوله، میلگرد و پروفیل‌های استیل امروزه در بازار آهن آلات در کنار سایر گریدهای آلیاژی فولاد مورد معامله قرار می‌گیرد. کره، هند و ایتالیا مبدا اکثر مقاطع استیلی است که در بخش‎‌های مختلف ساخت و سازی مصرف می‌شود.

انواع آلیاژ استیل

مهم‌ترین خاصیت استیل، مقاومت به خوردگی عالی در کنار استحکام مطلوب آن است. اما تغییر ترکیب شیمیایی می‌تواند خواص متفاوت‌تری فراهم کند. براساس گرید آلیاژی استیل در سه گروه استیل بگیر، نگیر و نسوز قرار می‌گیرد.

ترکیب شیمیایی استیل بگیر به گونه‌ای است که جذب آهنربا می‌شود. آلیاژهای سری 400 دارای چنین خواصی هستند. گرید 410، 420 و 430 به عنوان آلیاژ پر مصرف این گروه شناخته می‌شود. در مقابل استیل نگیر مثل گرید 304، 316 و 321 استیل نگیر بوده و خاصیت مغناطیسی ندارد. استیل‌هایی که به دلیل مقاومت حرارتی عالی در صنایع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، به نام فولاد نسوز شناخته می‌شوند. آلیاژ استیل 309 و 310 از مهم‌ترین فولادهای مقاوم در برابر اکسیداسیون هستند. هر کدام از گروه‌های آلیاژی استیل بسته به خواص مورد نیاز در صنایع مختلف کاربرد دارند.

هر کدام از صنایعی که به عنوان مصرف کننده استیل متقاضی این آلیاژ هستند، با استناد به مرجع قیمت آهن آلات آیرومارت مقطع مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. صنایع غذایی به عنوان مصرف کننده اصلی استیل، از انواع میلگرد، پروفیل و ورق ساخته شده با این آلیاژ، در ساخت و ساز بهره می‌برد.

انتقال قدرت از ترامپ به بایدن

در روزهای اخیر با نزدیک شدن به آغاز رسمی ریاست جمهوری بایدن، دلار تحت تاثیر این خبر، روند کاهشی را در پیش گرفته است. از آنجا که تاثیر افزایش دلار بر نرخ استیل با کمی تاخیر اعمال می‌شود، این امکان وجود دارد که پس از آغاز رسمی دولت بایدن قیمت مقاطع ساخته شده با آلیاژ فولاد زنگ نزن، کاهش پیدا کند. بنابراین انتقال قدرت در آمریکا نوید روزهای خوب را برای خریداران استیل خواهد داشت.

البته توجه کنید که در این بین عامل مهمی چون میزان عرضه و تقاضا می‌تواند تمام معادلات را برهم زند. برخی از متقاضیان کالا در مسیر کاهش قیمت‌ها برای جا نماندن از بازار، دست به خرید می‌زنند. در نتیجه برخلاف کم شدن نرخ دلار، به دلیل افزایش تقاضا در داخل، بازار استیل ثابت و یا افزایشی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала