آرامش بازار نفت در سال 2021 پس از طوفان کووید

© AFP 2023 / OYVING HAGEN / SCANPIX NORWAY آرامش بازار نفت در سال 2021 پس از طوفان کووید НГ
آرامش بازار نفت در سال 2021 پس از طوفان کووید НГ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال کرونایی گذشته تا مدت‌ها در خاطر صنعت نفت جهان باقی خواهد ماند.

به گزارش اسپوتنیک، سال کرونایی 2020 به دلایل متعدد تا سالیان سال در خاطر صنعت نفت باقی خواهد ماند: کاهش بی‌سابقه 25 درصدی تقاضا، نبودن مکانی برای ذخیره مواد اولیه و منفی شدن قیمتها برای اولین بار در تاریخ.

کارشناسان معتقدند که سال 2021 برای "طلای سیاه" سالی مطلوب‌تر خواهد بود و قیمت نفت در محدوده 45-55 دلار در هر بشکه باقی مانده و حتی ممکن است به 60 دلار برسد.

نوسانات شدید قیمت نفت در جهان پس از بسته شدن کانال سوئز - اسپوتنیک ایران
ادامه روند افزایش قیمت نفت در جهان

علت این آشفتگی بی سابقه، یک دشمن نامرئی بود؛ شیوع ویروس کرونا در ووهان چین به یک همه گیری جهانی تبدیل شد و تقاضا برای نفت را ابتدا در تیانخیا (امپراتوری سماوی) و سپس در سراسر جهان کاهش داد. نفت از بهار سال گذشته از قیمت حداکثری 72 دلار به 50 دلار برای هر بشکه برنت سقوط کرده و به ثبت آنتی رکورد ادامه داد.

تمامی امیدها به اوپک پلاس

اوپک پلاس که پیش از این بازار نفت را نجات داده بود، این بار در ابتدا حتی اوضاع را بدتر کرد. در میان عدم اطمینان کامل، کشورهای این سازمان نتوانستند در مورد کاهش بیشتر تولید نفت در اوایل ماه مارس توافق کنند.

با فروپاشی این توافق، عربستان سعودی با افزایش تولید نفت، "جنگ قیمت" با روسیه را آغاز کرد. قیمت نفت به معنای واقعی کلمه در طول یک روز، 24٪ کاهش یافت و در ماه مارس به 21 دلار رسید. بعد از آن بود که رسانه‌ها سه ماهه اول سال 2020 را بدترین برهه زمانی در 20 سال گذشته در تاریخ صنعت نفت نامیدند.

با این حال ماجراهای ناخوشایند بازار نفت به همین جا ختم نشد، اگرچه که اوپک پلاس در نهایت موفق به مصالحه برای کاهش تولید شد. در انتظار یک توافق جدید اوپک پلاس، سقوط دیگری رخ داد: به دلیل تقاضای کم و سرریز شدن تجهیزات ذخیره سازی نفت در سراسر جهان، قیمت برنت به 15 دلار برای هر بشکه کاهش یافت و قیمت معاملات آتی مه WTI در 20 آوریل برای اولین بار در تاریخ منفی شده و به منفی 40 دلار رسید.

پیش بینی میلیون ها بشکه نفت اضافی در جهان - اسپوتنیک ایران
پیش بینی میلیون ها بشکه نفت اضافی در جهان

از ماه مه و با کاهش گسترده تولید نفت توسط اوپک پلاس - کاهش 9.7 میلیون بشکه در روز - وضعیت تاسیسات ذخیره نفت به تدریج بهبود یافت. توافق جدید به ثبات قیمت ها کمک کرد و در پایان بهار قیمت هر بشکه برنت به 35 دلار و سپس در ابتدای نیمه دوم سال به 40 دلار افزایش یافت.

پس از وقفه در تعطیلات تابستانی، نوسانات دوباره به بازار نفت بازگشت. پاییز قیمت سهام نفت به دلیل شروع موج دوم همه گیری دوباره افت کرد. اوپک پلاس مجبور به اعتراف این موضوع شد که قرنطینه سراسری گرچه خفیف‌تر از قرنطینه‌های بهار بود اما این موضوع در هر صورت بهبود تقاضا را به تأخیر انداخت.

در نتیجه اوپک پلاس مجبور به تنظیم شرایط توافق نامه در ژانویه 2021 شد که بر اساس آن طرفین توافق به جای 5.8 میلیون بشکه برنامه ریزی شده، 7.2 میلیون بشکه در روز تولید را کاهش دهند. اقدامات هماهنگ اوپک و همچنین اخبار مربوط به آزمایش موفقیت آمیز واکسن‌های کرونا به افزایش قیمت نفت برای هر بشکه تا 50 دلار در پایان سال 2020 کمک نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала