میزان صادرات آهن و فولاد ایران در سال

© AFP 2023 / Fred Dufourمیزان صادرات آهن و فولاد ایران در سال
میزان صادرات آهن و فولاد ایران در سال - اسپوتنیک ایران
اشتراک

صادرات محصولات آهن و فولاد ایران در سال جاری به دلیل تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های صادراتی اعمال شده توسط وزارت صنعت، متفاوت از سال‌های گذشته بوده و متأسفانه باید بگوییم که میزان صادرات محصولات آهن و فولاد ایران در سال جاری پیشرفت چشم‎گیری نداشته است. اگرچه با توجه به رکود حاکم بر بازار و کاهش ارزش پول ملی، صادرات ایران نسبت به سال‌های گذشته روند صعودی پیدا کرده، اما این روند شامل حال صادرات محصولات آهن و فولاد نشده است. این در حالیست که ایران جزو برترین کشور تولید کننده محصولات فولادی نظیر میلگرد، تیرآهن، ورق روغنی یا ورق سرد، ورق سیاه یا همان ورق گرم، ورق گالوانیزه و ... در جهان شناخته شده است.

از طرف دیگر تهدیدهای آمریکا نیز جهت تحریم صنایع فولاد ایران هنوز نتوانسته تأثیر زیادی بر روی صادرات محصولات آهن و فولاد ایران داشته باشد؛ زیرا دسترسی به پیش‌نیاز تحریم به شکل کامل تحقق پیدا نکرده است و ایران با عدم بروز کامل اطلاعات به صاحبان صنایع فولاد و سهامداران و محدود کردن آن توانسته است این اطلاعات را از دسترس آمریکا خارج کند. در ادامه به بررسی میزان صادرات محصولات آهن و فولاد ایران در سال جاری و سال‌های گذشته و مقایسه آن‎ها خواهیم پرداخت، اگر علاقه‌مند به این مباحث هستید پینشهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

مقایسه میزان صادرات محصولات آهن و فولاد ایران

همانطور که می‌دانید در سال‌های گذشته به دلیل ارزان بودن آهن‌آلات ایران، تقاضا برای این محصولات در بازار جهانی افزایش یافته بود و این امر منجر به بالا رفتن صادرات محصولات آهن و فولاد ایران و افزایش ارزآوری برای اقتصاد کشور شده بود. اما با این حال مشکلات بانکی جزو بزرگترین مسائل فعالان در بازارهای بین‌المللی آن زمان بود و مبادلات را دچار بحران و سختی می‌کرد. میزان واردات محصولات آهن و فولاد در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ در مورد محصولاتی مانند ورق‌های گرم و سرد یا همان ورق روغنی و ورق سیاه، میلگرد، تیرآهن، آهن اسفنجی و غیره کاهش یافته بود و در مقابل میزان صادرات ورق سرد، بیلت و بلوم، اسلب، آهن اسفنجی و فولاد میانی از میزان صادرات بیشتری نسبت به سال ۹۷ برخوردار شده بود.

در فروردین سال جاری شاهد اُفت چشمگیری در صادرات محصولات آهن و فولاد ایران بوده‌ایم. این در حالی ست که در سال‌های گذشته تقریبا دو برابر این مقدار از محصولات فولادی را صادر کرده‌ایم. وزارت صنعت کشور از سال ۹۸ دستور داده است که حجم صادرات محصولات آهن و فولاد ایران تا ۲۵ درصد کاهش یابد و این خود عامل رکود در صنایع مربوطه و حتی کاهش مصرف داخلی گشته است. این موضوع باعث شد که تولیدکنندگان محصولات فولادی بیش از نیمی از تولید خود را در بورس کالا قرار دهند و بقیه تولید خود را در جهت صادرات محصولات آهن و فولاد ایران برنامه‌ریزی کنند. برای بهبود شرایط صادرات محصولات آهن و فولاد ایران در آینده حتما باید محدودیت‌های صادراتی برداشته شود و دولت توسعه صادرات را در برنامه آتی خود قرار دهد و همچنین مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شود. در ادامه مطالب توضیحات مختصری در مورد مقایسه میزان صادرات چند نمونه از محصولات آهن و فولاد به تفکیک در سال های ۹۹ و سال ۹۸ ارائه خواهیم داد.

تیرآهن

تیرآهن از جمله محصولات پرکاربرد ساختمانی محصوب می‌شود که از تقاضای بسیار زیادی در بازار ایران و بین‌الملل برخوردار است. این محصول در چهار ماهه اول سال ۹۹ وارداتی دو هزار تُنی به ایران داشته در حالی در زمان مشابه آن در سال ۹۸ واردات آن پنج هزار تن بوده است و درواقع ارز سال جاری یک تغییر منفی شصت درصدی داشته است. صادرات تیرآهن در چهار ماه اول سال ۹۸ سی و هشت هزار تن بوده است در حالیکه در چهار ماه اول سال ۹۸ این رقم پنجاه وشش هزار تن به ثبت رسیده و در واقع نسبت به پارسال روندی نزولی داشته است.

میلگرد

میلگرد نیز مانند تیرآهن در بازار ایران و بازار بین‌الملل دارای محبوبیت زیادی است و از آن جهت ساخت‌وساز استفاده می‌گردد. این کالا نیز در ۴ ماه اول ۹۹ حدود هشت هزار تن واردات را برای خود ثبت کرده در حالی در سال گذشته این رقم حدود چهارده هزار تن میلگرد وارداتی بوده است. این محصول در اوایل سال جاری حدود چهارصد و هفت هزار تن از صادرات محصولات آهن و فولاد ایران را به خود اختصاص داده است در حالی که این رقم در زمان مشابه در سال ۹۸ حدود ششصد و نود وهفت هزار تن بوده است.

ورق گرم فولادی

ورق گرم فولادی یا همان ورق سیاه که دارای اهمیت زیادی در صنعت فولاد است در اوایل سال ۹۹ به اندازه صد و شانزده هزار تن واردات را برای خود ثبت کرده است؛ این درحالی است که نسبت به سال ۹۸ روند صعودی داشته زیرا میزان واردات در چهار ماه اول سال ۹۸ به میزان بیست و پنج هزار تن به ثبت رسیده است. میزان صادرات ورق سیاه در سال ۹۸ بیشتر از ۹۹ بوده به طوری که در ماه های اول سال ۹۸ حدود دویست و یک هزار تن از ورق گرم به خارج از کشور صادر شده است، در حالیکه سهم این کالا از صادرات محصولات آهن و فولاد ایران در سال ۹۹ حدود چهل و شش هزار تن است.

ورق سرد فولادی

ورق سرد یا همان ورق روغنی یکی از پرمصرف‌ترین محصولات فولادی ایران است سهم این کالا از صادرات محصولات آهن و فولاد ایران در سال ۹۹ حدود دوازده هزار تن ثبت شده است در حالی که صادرات این محصول در سال ۹۸ رقم چهل و نه هزار تن را به خود اختصاص داده است. در مورد واردات ورق روغنی نیز می‌توان گفت نسبت به سال گذشته روندی صعودی به خود گرفته و به مقدار هفتاد و دو هزار تن از این کالا وارد ایران شده است در حالی که در سال گذشته این رقم حدود سی و شش هزار تن بوده است.

همانطور که خواندید بعضی از اقلام صنعت فولاد در حیطه صادرات محصولات آهن و فولاد ایران روندی صعودی داشته و برخی دیگر روندی نزولی پیدا کرده است. اما به طور کل می‎توان گفت در سال ۹۹ نسبت صادرات به تولید این محصولات در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که کاهش صادرات به این دلیل بوده است که عرضه این محصولات در بازارهای داخلی افزایش یافته و دلیل این افزایش عرضه، علاوه بر مصرف متقاضیان، جهت انبارسازی برای آینده نیز بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала