چرا نشست اوپک پلاس به تعویق افتاد؟

© AFP 2023 / Ryad Kramdi اوپک
اوپک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی و به دنبال شیوع کرونا در جهان کاهش یافت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، در حالی که قرار بود دوازدهمین نشست اوپک پلاس در ادامه نشست صد و هشتادم اوپک برگزار شود، اعلام شد که این نشست برای ۲ روز به تعویق افتاده که مهمترین دلیل بالا گرفتن اختلاف بین اعضا بر سر تمدید توافق کاهش تولید و همچنین عدم رعایت سهمیه تولید نفت از سوی برخی کشورها است.

دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش 3 دسامبر (پنجشنبه) ساعت ۱۴ به‌وقت وین برگزار می‌شود.

این خبر کوتاه اما نشان دهنده عمق اختلاف در بین تولیدکنندگانی است که بهار امسال تصمیم گرفتند تا تولید خود را ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهند و بازار نفت را از قیمت های زیر ۱۵ دلار در هر بشکه نجات دهند.

اصابت موشک به یکی از بزرگترین پالایشگاههای نفت عراق - اسپوتنیک ایران
اصابت موشک به یکی از بزرگترین پالایشگاههای نفت عراق

کاهش قیمت نفت که از ابتدای سال جاری میلادی و به دنبال شیوع کرونا در جهان آغاز شده بود در اسفند سال گذشته و بعد از آنکه اوپک و اوپک پلاس نتوانستند بر سر توافق فریز نفتی به اجماع برسند سقوط کرد و به زیر ۱۵ دلار در هر بشکه رفت.

اینبار ترس از کاهش بیشتر قیمت نفت باعث شد تا توافق تاریخی کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه ای محقق شود. این توافق اگرچه جو مثبتی در بازار ایجاد کرد و تا کنون نیز توانسته از ورود حدود ۱.۶ میلیارد بشکه نفت به بازار جلوگیری کند اما از سوی برخی از اعضا به صورت کامل رعایت نشده و همین موضوع اختلاف را برای تمدید توافق ایجاد کرده است.

در این میان امارات با وجود آنکه موافق تمدید توافق کاهش تولید نفت به میزان ۷.۷ میلیون بشکه برای ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۱ است اما پیش شرط اجماع را رعایت کامل سهمیه ها از سوی اعضا می داند.

آیا اجلاس نیوم فقط برای ترور فخری زاده بود؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا اجلاس نیوم فقط برای ترور فخری زاده بود؟

با وجود عدم رعایت سهمیه ها اما همان گونه که وزیر نفت ایران نیز در پایان نشست صد و هشتادم اوپک اعلام کرد در بین اعضای اوپک مشکلی برای تمدید توافق کاهش تولید وجود نداشت اما تصمیم گیری نهایی به نشست با اوپک پلاس بستگی دارد.

در شرایطی که اعضای اوپک شب گذشته بیش از ۴ ساعت مذاکره را دنبال کردند تا به نتیجه برسند اما نشست اوپک پلاس به تعویق افتاد تا بازار نفت برای اطلاع از حجم تولید در سه ماهه اول سال آینده میلادی تا روز پنجشنبه منتظر بماند.

بازار نفت از ساخت واکسن کرونا خوشحال است، اما توزیع واکسن زمان بر خواهد بود، بنابراین تصمیم اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید ۷.۷ میلیون بشکه ای نفت احتیاطی منطقی است تا از سقوط قیمت ها در بازارهای جهانی جلوگیری کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала