خبر بدی برای اقتصاد ترکیه

© AFP 2023 / DHAخبر بدی برای اقتصاد ترکیه
خبر بدی برای اقتصاد ترکیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
میزان ذخایر ارزی ترکیه به شکل اسکناس به 41 میلیارد و 409 میلیون دلار رسیده که پایین ترین سطح ثبت شده در دوران معاصر است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اقتصادنیوز ،  بانک مرکزی ترکیه ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرده که این دخایر نسبت به ماه قبل ۳.۸ درصد کمتر شده است.

با این حال بانک مرکزی ترکیه در بیانیه خود اضافه کرده که حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا ابتدی ماه اکتبر به ۶۵.۲ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با میزان این ذخایر در ماه قبل ۷.۲ درصد افزایش یافته است.

رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه درسال های اخیر مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده است که طی آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۱۴ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است.

 استانبول - اسپوتنیک ایران
کاهش چند میلیونی گردشگر خارجی ترکیه

 بانک مرکزی ترکیه در نشست هفتگی خود بر خلاف انتظار اولیه بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بود نرخ بهره را بدون تغییر در سطح ۸.۲۵ درصدی باقی نگه خواهد داشت. اغلب کارشناسان انتظار داشتند این نرخ بین ۰.۲ درصد تا ۰.۵ درصد کاهش پیدا کند. 

هنوز نسبت به سال قبل ذخایر طلا و ارز ترکیه ۱۲ درصد کمتر است. با توجه به مساله کرونا، انتظار می رود رسیدن به سطح ذخایر ۱۰۰ میلیارد دلاری در سال جاری محقق نشود. از سوی دیگر خالص ذخایر طلا و ارز که از کسر کردن تعهدات کوتاه مدت،  وام های ارزی، اوراق قرضه و سپرده های ارزی از کل ذخایر به دست می آید تا پایان ماه سپتامبر به ۲۶.۳ میلیارد دلار رسیده است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، این کشور حدود ۳۴ میلیارد دلار تعهد ارزی کوتاه مدت دارد که نسبت به ماه قبل ۱۹.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала