آمریکا: شرکت های چینی از ترس تحریم آمریکا در ایران توسعه نخواهند یافت

© AP Photo / Cliff Owenبرایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت های چینی قصد ندارند به طور فعال ارتباطات با ایران را به خاطر تهدید وضع تحریم های آمریکایی علیه شان توسعه دهند.

به گزارش اسپوتنیک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برایان هوک و کیت کراک نماینده مسائل تامین رشد اقتصادی، امنیت انرژی و حفاظت از محیط زیست وزارت خارجه در مقاله مشترکی که روز دوشنبه در روزنامه «وال استریت ژورنال» منتشر شد، اینطور نظر داده اند.

در این مقاله ارزیابی از طرح توسعه همکاری بین تهران و پکن آمده است. هوک و کراک خاطر نشان می کنند، اطلاعاتی وجود دارد در خصوص اینکه طرف چینی ممکن است تقریبا ۴۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد ایران سرمایه گذاری کند. نمایندگان وزارت خارجه شک و تردید دارند که این اتفاق بیافتد. آنها می گویند:‌« گستردگی و اجرایی شدن این توافق باید  شک و تردید ایجاد کند. ما باید در توانایی پکن برای اختصاص ۴۰۰ میلیارد دلار در زیر ساخت های ایران شک کنیم.» برای مقایسه : چین کمتر از ۲۷ میلیارد دلار در ایران طی ۱۵ سال اخیر سرمایه گذاری کرده است که این امر تا زمانی بود که اقتصاد چین به خاطر کووید ۱۹ آسیب ندیده بود.

ترکش های اولیه تفاهم نامه ایران و چین به هند خورد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترکش های اولیه تفاهم نامه ایران و چین به هند خورد

هوک و کراک تصور می کنند که دلایل دیگری هم هست که بر اساس آنها توافق مذکور بعید است که اجرا شود . در این مقاله آمده است:‌« بسیاری از شرکت های دولتی چینی به ویژه در بخش انرژی نمی توانند اجازه دهند که خسارت مالی از تحریم های آمریکایی به خاطر ورود به بازار ایران متحمل شوند.»

هوک و کراک در این مقاله تاکید می کنند که مقامات ایران و چین حقوق بشر را نقض می کنند. نمایندگان وزارت خارجه این دولت ها را «دوقلوهای تمامیت خواه» می نامند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала