بورس تهران رکورد زد

© AFP 2023 / Daniel Rolandبورس تهران رکورد زد
بورس تهران رکورد زد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پایان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با رشدی ۷۱ هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و ۸۱۰ هزار واحدی شد تا سقف تاریخی جدیدی به ثبت برساند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز بعد از اصلاحی که در روز گذشته انجام شد، به دلیل فشار تقاضا برای خرید سهام و سرریز شدن نقدینگی سرگردان جامعه به سمت این بازار امروز با جهش 71 هزار و 484 واحدی به رقم بی‌سابقه یک میلیون و 812 هزار و 834 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن امروز 14 هزار و 618 واحد افزایش یافته و به رقم 485 هزار و 892 واحد رسید.

رهبر ایران توصیه‌هایی را خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم بیان کرد. - اسپوتنیک ایران
رهبر ایران از نمایندگان مجلس خواست تا در مقابل دشمن یکصدا شوند

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 6 میلیون و 787 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌ گران امروز در بورس تهران ظرف 4 ساعت بیش از 10.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.7 میلیون نوبت معامله و به ارزش 19 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همچنین ارزش معاملات فرابورس ایران بیش از 8 هزار میلیارد تومان رسید که در مجموع امروز در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به بیش از 27 هزار میلیارد تومان داد و ستد صورت گرفته که اگر فقط 10 درصد از این رقم که پول جدید به شمار می‌رود، جذب تولید و نوسازی خطوط تولید شرکت‌ها شود می‌تواند برای خود رونق ایجاد کند.

به گفته کارشناسان این روزها مهمترین دلیل رشد شاخص بورس سرازیر شدن نقدینگی سرگردان بازار به سمت بورس است که به خاطر رکود سایر بازارها از جمله مسکن وارد بورس شده و با توجه به اینکه از صدها هزار شرکت موجود در کشور تنها 700 شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند، این بازار از عمق کافی برخوردار نیست و لازم است شرکت‌های جدید وارد بورس شوند و شرکت‌های موجود میزان بیشتری از سهام خود را در بازار عرضه کنند و سهام شناور آنها که قابل خرید و فروش باشند، اضافه شود.

در این شرایط بارها کارشناسان عنوان کرده‌اند، مردم با مطالعه و تحقیق وارد بورس شوند و از سهام ارزنده خریداری کنند. به گونه‌ای که برخی شرکت‌ها با وجود زیان دهی سهام‌شان در بورس هفت برابر شده و این به خاطر فشار تقاضا برای خرید سهام و تقاضای سیری ناپذیر مردم برای ورود به بورس است.

امسال 4 میلیون کد بورسی جدید صادر شده و روزانه بیش از صد هزار نفر وارد بورس می‌شوند و این اگر به  درستی مدیریت نشود، در آینده می‌تواند به یک تهدید تبدیل شود. اما اگر شرکت‌ها بتوانند با جمع‌آوری این نقدینگی و سوق دادن به سمت تولید از این فرصت استفاده کنند، حضور مردم در بورس به یک فرصت تبدیل می‌شود.

با نگاهی به معاملات امروز بورس درمی‌یابیم عمده شاخص‌های بورس از رشد 3 یا 4 درصدی برخوردار بوده‌اند به گونه‌ای که شاخص کل 4.1 درصد شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 4.1 درصد رشد کرده شاخص کل با معیار هم وزن و نیز شاخص قیمت با معیار هم وزن هر کدام 3.1 درصد افزایش یافت. شاخص آزاد شناور 4.1 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 4.3 درصد، و شاخص بازار دوم 3.7 درصد رشد کرده است.

امروز نمادهای گل‌گهر، فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، ملی‌مس، شستا، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده مربوط به بانک ملت، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، ملی‌مس ایران، بانک تجارت، بانک صادرات، و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.

در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کل 565 واحد رشد کرده و به رقم 18 هزار و 733 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 222 هزار میلیارد تومان رسید. یعنی ارزش بورس و فرابورس ایران امروز به بیش از حدود 8 میلیون میلیارد تومان رسیده است.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 3.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 882 هزار نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 76 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، صباتامین، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن، گهرزمین، پتروشیمی زاگرس و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین اثر افزایشی را در شاخص فرابورس داشته‌اند.

نمادهای پربیننده امروز شامل پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس،سیمان لار سبزوار، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، مولد نیروگاهی جهرم، نیروی برق دماوند و بانک دی بوده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала