رشد بی‌سابقه خرید آنلاین در ایران

© Depositphotos.com / Dedivan1923رشد بی‌سابقه خرید آنلاین در ایران
رشد بی‌سابقه خرید آنلاین در ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال 98 خرید اینترنتی در ایران دهمین سال رشد با نرخ متوسط 30 درصد را رقم زد. طبق آمار سایت اینماد وابسته به وزارت صنعت و معدن هم اکنون بیش از 100 هزار فروشگاه اینترنتی فعال در کشور وجود دارند که اینماد دریافت کرده‌اند.

این تنها بخش کوچکی از واقعیت خرید آنلاین در ایران را نشان می‌دهد. طبق آمار سال 97 ، بیش از 1 میلیون پیج فروش آنلاین فعال در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. اینستاگرام به واسطه کاربر 40 میلیونی در ایران، به یکی از جذاب‌ترین مقصدهای خرید اینترنتی ایرانیان تبدیل شده است. حجم خرید و فروش آنلاین در سال 98، بیش از 10 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

شیوع کرونا هم در تغییر عادت خرید ایرانیان به خرید آنلاین، تاثیر بسزایی داشته است به طوری که در روزهای اول سال 99 بسیاری از فروشندگان آنلاین به ماکسیسم ظرفیت ارسال کالا رسیده بودند و ارسال سفارش‌های جدید به یک هفته بعد موکول می‌شد.

نوسان قیمت ها در دو سال اخیر به طور طبیعی به علت نوسان قیمت ارز در ایران، موجب اختلاف قیمت‌های قابل توجه بین فروشندگان و سردرگمی برای خریداران شده است. خریدران برای خرید هر کالایی لازم هست که از چندین فروشنده قیمت بگیرند و قیمت منصفانه بازار را پیدا کنند.

یکی از ابزارهای محبوب که می شود معرفی کرد سایت ترب هست. ابزار این گونه مثل گوگل یک موتور جست‌وجو هست با این تفاوت که فقط قیمت کالا در بین فروشگاه‌های اینترتی را جست‌وجو می‌کند. با استفاده از این نوی ابزار می توانید بیش از 5 میلیون محصول از قیمت گوشی گرفته تا لوازم سوپر مارکت و نایاب در بازار را پیدا کنید.

با رشد سرسام‌آور اجاره و قیمت مغازه در سال اخیر نیز، فروش آنلاین جذابیت بی‌سابقه‌ای برای فروشندگان پیدا کرده است. به طوری که درصد بالایی از فروشندگان اینترنتی، مغازه ندارند. این موضوع باعث کاهش هزینه فروشندگان و در نتیجه قیمت‌گذاری رقابتی برای آن‌ها در مقایسه با مغازه‌های سطح شهر امکان پذیر باشد.

همین موضوع باعث شده است که سرج آنلاین قیمت‌ها به جزئی از عادت‌های خرید ایرانیان تبدیل شود چون که قیمت‌های فضای آنلاین به سطح رقابتی با خرید فیزیکی رسیده است و مزیت خرید آنلاین را برای خریداران دو چندان کرده است.

در حال حاضر بسیاری از افراد برای اطلاع از قیمت کالای مورد نظر خود در بازار از گوگل استفاده می‌کنند. در حالی که نتایج جست‌وجوی گوگل بسیار کلی است و زمان بسیار زیادی می‌برد تا سایت های مختلف را یکی یکی بررسی کنید و فروشنده های واقعی را پیدا کنید.

برای مثال قیمت گوشی سامسونگ در انواع و بازه‌های مختلف قیمتی را در بین صدها فروشنده در موتور جست‌وجوی مثل سایت ترب تست و چک کنید.

هنوز در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا، درصد بسیار کمی از خرده‌فروشی، آنلاین هست. برای مثال در کشور آمریکا حدود 7 درصد خرده‌فروشی سالانه به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. این عدد برای خرده‌فروشی در ایران هنوز زیر یک درصد هست.

برای همین بسیاری بر این باروند که تازه در شروع روند رشد سریع خرید اینترنتی در ایران هستیم و در سال‌های آینده شاهد رشد بیشتر این بازار خواهیم بود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала