برآورد تهدیدات مرگبار جدید برای اقتصاد جهانی

© AFP 2023 / Justin Tallisبرآورد تهدیدات مرگبار جدید برای اقتصاد جهانی
برآورد تهدیدات مرگبار جدید برای اقتصاد جهانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دویچه بانک آلمان بزرگترین تهدیدات پیش روی اقتصاد جهانی را برشمرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Business Insider، دویچه بانک آلمان تهدیدات مرگبار برای اقتصاد جهانی را برای دهه آینده نام برد.

بانک چهار سناریو ممکن را برشمرد. مطابق یکی از آنها، همه گیری ویروس جدید در جهان رخ خواهد داد. بر اساس سناریوی دوم، اقتصاد جهانی با شدیدترین فوران‌های آتشفشانی (دسته  VEI-7یک فوران که در آن حجم انتشار آلاینده از 100 کیلومتر مکعب فراتر می رود) تهدید می شود. سناریوهای سوم و چهارم نشانگر انفجارهای قدرتمندی در خورشید و آغاز جنگ جهانی است. طبق گفته دویچه بانک، احتمال وقوع یکی از این سناریوها قبل از سال 2030، 33 درصد است.

رکود اقتصادی شدید گریبانگیر اروپا شد - اسپوتنیک ایران
رکود اقتصادی شدید گریبانگیر اروپا شد

همانطور که در این موسسه اعتباری توضیح داده شده است، سال 2020 با شکل گیری ویروس کرونا اثبات کرده است که یک بیماری همه گیر جهانی چقدر می تواند مخرب باشد. این بانک با صحبت درباره سناریوی دوم، فوران آتشفشان ایسلندی Eyyafyadlayekyudl را در سال 2010 یادآور شد که به اقتصاد ضربه زد و ترافیک هوایی را در سراسر شمال اروپا مختل کرد. در همین زمان، کارشناسان خاطرنشان کردند که این فوران در مقایسه با فوران VEI-7 ضعیف بود. آخرین باری که چنین اتفاقی افتاد در سال 1815 در اندونزی بود که پس از آن دهها هزار نفر کشته شدند.

کارشناسان با بیان اینکه خطر انفجارهای خورشیدی وجود دارد، توضیح دادند که این می تواند آسیب جدی به زیرساخت های مدرن که به الکترونیک وابسته هستند، وارد کند. به عنوان نمونه، آنها به واقعه کارینگتون (طوفان ژئومغناطیسی) که در سال 1859 اتفاق افتاد، اشاره کردند. در آن زمان پس از انفجارهای خورشیدی، سیستم های تلگراف در اروپا و آمریکای شمالی از کار افتادند، شفق های شمالی در سراسر جهان مشاهده شد. کارشناسان می گویند، سناریوی جنگ جهانی در دویچه بانک با کمترین احتمال در نظر گرفته شده است اما وقوع آن را به طور کامل نمی تواند رد کرد.

در سال 2020، جهان با همه گیری ویروس کرونا روبرو شد که در نتیجه آن بزرگترین رکود اقتصادی پس از رکود بزرگ دهه 1930 به وقوع پیوست. براساس اعلام بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2020، 5.2 درصد کاهش می یابد. صندوق بین المللی پول در ماه آوریل سقوط 3 درصدی در اقتصاد جهانی را برای این سال پیش بینی کرده اما در ماه ژوئن این تخمین را تجدید نظر کرد و گفت که این کاهش بسیار بیشتر از اینها خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала