آخرین داده‌های بانک جهانی در مورد نرخ تورم ایران

© AFP 2023 / TIM SLOANآخرین داده‌های بانک جهانی در مورد نرخ تورم ایران
آخرین داده‌های بانک جهانی در مورد نرخ تورم ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بانک جهانی در گزارشی آخرین برآورد خود را در مورد وضعیت اقتصادی ایران ارائه داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری ایسنا،  بر اساس تازه‌ترین  برآورد بانک جهانی از وضعیت اقتصاد ایران، امسال آخرین سال رشد منفی اقتصادی ایران خواهد بود.

زینا الخلیل، مدیر میز ایران، عراق، اردن، سوریه و لبنان در بانک از تغییر برآورد این نهاد از تورم ایران خبر داد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
همتی: اگر دولت دست در جیب بانک مرکزی نکند بر تورم فائق می آییم

بر اساس اظهارات زینا الخلیل، بانک جهانی در گزارش منتشر شده خود پیش بینی کرده است اقتصاد ایران امسال 5.3 درصد کوچک شود. الخلیل با اشاره به پیامدهای کووید-19 بر اقتصاد ایران گفت: " میزان تولیدات نفتی ایران به یکی از پایین ترین سطوح چند دهه اخیر رسیده است؛ بخش بزرگی از کاهش رشد اقتصادی ایران در سال 2020 مربوط به کاهش سطح فعالیت بخش غیرنفتی است. انتظار می رود بخش خدمات به عنوان بزرگ‌ترین تشکیل دهنده تولید ناخالص داخلی ایران، در مقیاس بزرگی تحت تاثیر قرار گیرد و این مساله در مورد بخش های خرده فروشی، عمده فروشی و حمل و نقل نیز به همین شکل خواهد بود."

بر اساس این گزارش،  اقتصاد ایران که در سال گذشته طبق تخمین بانک جهانی 8.2 درصد کوچک شد، امسال نیز رشد منفی 5.3 درصدی را تجربه خواهد کرد اما سال آینده بنا بر پیش بینی‌ها، رشد 2.1 درصدی در ایران به ثبت خواهد رسید.

به گفته وی، بانک جهانی در گزارش مربوط به روند نزولی نرخ تورم ایران به داده‌های ارائه شده توسط دولت ایران استناد کرده است. بر اساس اعلام بانک جهانی، با توجه به فشارهای تورمی ناشی از شیوع کووید-19 و تغییرات نرخ ارز، روند تورم ماه های آینده را صعودی ارزیابی می کند و پیش بینی فعلی بانک جهانی از متوسط نرخ تورم ایران در سال 2020-۲۱21 معادل 29 درصد خواهد بود که هشت درصد بیشتر از برآورد قبلی صورت گرفته در آخرین گزارش این نهاد است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала