آمریکا با عبور از ایران پادشاه جدید پسته در جهان شد

© Sputnik / Arina Topolevaآمریکا با عبور از ایران پادشاه جدید پسته در جهان شد
آمریکا با عبور از ایران پادشاه جدید پسته در جهان شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده آمریکا با پشت سر گذاشتن ایران، پادشاه جدید جهان در صنعت پسته شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، کشور ایران و پیش از آن ایران باستان، هزاران سال انحصار کشت پسته را در جهان داشتند. با این حال، در قرن بیستم، این کشور با رقابت ایالات متحده روبرو شد که از سال 1979 کشت آجیل را شروع کرده بودند.

افزایش طول عمر با پسته - اسپوتنیک ایران
افزایش طول عمر با پسته

در سالهای 2004-2009، ایران هنوز از موقعیت قدرتمندی در بازار پسته برخوردار بود؛ ایران 40 درصد و ایالات متحده 33 درصد از تولید جهانی پسته را به خود اختصاص ‌دادند.

با این حال، در مدت زمان 10 سال، ایالات متحده موفق به تغییر روند و رهبر جهانی در این بخش شد. در 2014-2019 ، آمریکا 47 درصد و ایران تنها 27 درصد از تولید جهانی پسته را در دست داشتند. فصل 2018-2019 برای ایران کاملاً فاجعه بار بود و سهم این کشور در بازار جهانی به 7 درصد کاهش یافت.

این نشریه می‌نویسد دلایل از دست رفتن موقعیت ایران در بازار جهانی از یک سو مشکلات اقتصادی و از سوی دیگر  تغییر آب و هوا و سوء مدیریت منابع آبی است. به دلیل کمبود آب، باغ‌های پسته خشک شده و از بین می‌روند. عامل موثر دیگر فشار مستقیم ایالات متحده بر ایران است.

این در مورد صحبت از لابی کالیفرنیا در راستای تامین منافع خود است. بزرگترین مزارع پسته کالیفرنیا مشاغل چند میلیارد دلاری هستند. آنها بطور جدی مشغول ایجاد محدودیت‌ها [سیاسی] برای رقیب اصلی خود هستند. در سال 1979، اسالات متحده واردات پسته ایرانی به خاک آمریکا را ممنوع اعلام کرد. علاوه بر این، واشنگتن توانایی تهران در جذب سرمایه گذاری را به شدت محدود کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала