فاجعه اقتصادی در انتظار ایران

© AP Photo / Cliff Owenفاجعه اقتصادی در انتظار ایران
فاجعه اقتصادی در انتظار ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برایان هوک نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور ایران، گفت كه مقامات ایران می توانند از تنها 10٪ از ذخایر ارزی به دلیل تحریم ها استفاده كنند. با این پیش زمینه، مقامات واشنگتن یک بحران مالی برای تهران پیش بینی می کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Wall Street Journal، معیار اصلی پیش بینی چنین وضعیتی میزان ذخایر ارزی ایران است. حجم آنها طبق گزارش صندوق بین المللی پول 86 میلیارد دلار است. این میزان 20٪ پایین تر از سال 2013 است، فشار اقتصادی بین المللی ایران را وادار به مذاکره درباره برنامه هسته ای خود کرد. با این حال، اوضاع از نظر ایالات متحده آمریکا پیچیده تر به نظر می رسد. براساس اطلاعات، هوک در گفتگو با وال استریت ژورنال اعتراف كرد كه مقامات ايران به دليل مجازات های بين المللی عليه بخش مالی كشور، تنها به 10 درصد از ذخاير ارز خارجی دسترسی دارند. به گفته کاخ سفید، اکنون تهران در تلاش است تا از ذخیره ارزی خود استفاده کند.

هوک: ترامپ عجله ای برای کاهش تحریمها علیه ایران ندارد  - اسپوتنیک ایران
هوک: ترامپ عجله ای برای کاهش تحریمها علیه ایران ندارد

برایان هوک نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور ایران، گفت كه مقامات ایران می توانند از تنها 10٪ از ذخایر ارزی به دلیل تحریم ها استفاده كنند. با این پیش زمینه، مقامات واشنگتن یک بحران مالی برای تهران پیش بینی می کنند.

نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران معتقد است: اگر ایران قصد جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت ها را دارد، باید ذخایر بیشتری را نیز به آتش بکشد. با توجه به تحریم ها علیه منابع اصلی درآمد ایران، می توان گفت که رژیم در حال از دست دادن ثبات است.

این روزنامه با استناد به کارشناسان ادعا می کند که نبود ذخایر ارزی می تواند بحران تراز پرداخت در ایران را برانگیزد و سقوط ارز ملی و افزایش بیش از حد تورم و بیکاری را به همراه داشته باشد.

شایان ذکر است که در ارزیابی چشم اندازهای اقتصادی ایران ناشناخته های بسیاری وجود دارد: آمارهای این کشور مبهم به حساب می آید و نخبگان ایرانی مظنون به داشتن ابزارهای فراقانونی هستند که در یک بحران مفید خواهد بود.
نمایندگان اجرایی ایالات متحده، با این حال معتقدند که رهبری ایران به لحظه ای نزدیک می شود که تنها دو گزینه برای غلبه بر بحران داشته باشد؛ شروع مذاکرات با ایالات متحده برای کاهش تنش یا متوسل شدن به سناریوی تشدید، مواردی که بنظر می رسد در طول حمله به پالایشگاه های نفتی عربستان سعودی مشخص شد.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد ریاست جمهوری آمریكا كه توجه خود را به حملات علیه صنعت نفت عربستان در ماه سپتامبر و استقرار موشكهای دقیق در لبنان و سوریه جلب كرد، گفت: ایرانیان در معرض هجوم وحشت قرار دارند.

به طور رسمی، مقامات ایران اذعان می کنند که کاهش حجم هیدروکربن های فروخته شده بر درآمد ارزی در بودجه کشور تأثیر منفی گذاشته است. با این حال، داده های آنها درباره ذخایر ارزی چندان بد به نظر نمی رسد. در پاییز امسال، بانک مرکزی ایران تشخیص داد که ذخایر ارزی در سال 1.5٪ کاهش یافته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала